Sposoby oceniania prac pisemnych, sprawdzianów, odpowiedzi i zadań domowych.
1. Stosuje się skalę ocen od 1 do 6 rozszerzona o „+” i „-”. Każdy uczeń jest oceniany na podstawie kryteriów wyznaczonych przez podstawę programową z biologii zgodnie z przedmiotowymi zasadami oceniania. Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności określone programem nauczania jak i postawa ogólna ucznia (aktywność intelektualna ucznia w pracy na lekcjach oraz w pracy pozalekcyjnej).
2. Sposoby oceniania prac pisemnych, sprawdzianów, odpowiedzi i zadań domowych:
a) Oceną sumującą oceniane są sprawdziany na koniec realizowanego działu programowego, kartkówki, odpowiedzi ustne i zadania domowe.
b) Oceną kształtującą oceniane są wybrane kartkówki w trakcie uczenia się, niektóre zadania domowe oraz odpowiedzi ustne. Uczeń od nauczyciela w trakcie oceniania otrzymuje NaCoBeZU (kryteria oceniania) oraz informację o terminie i sposobie oceniania: czy praca ucznia będzie oceniana oceną sumującą czy kształtującą.
Przy ocenie kształtującej formułujemy informację zwrotną, która zawiera:
3. Ocena semestralna i roczna wystawiane są na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych. Każdej formie sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz aktywności ucznia przypisane są odpowiednie wagi:
Forma aktywności | Waga |
Konkurs etap wojewódzki | 4 |
Konkurs etap rejonowy | 3 |
Konkurs etap szkolny | 2 |
Sprawdzian z działu | 3 |
Kartkówka | 2 |
Odpowiedź ustna | 2 |
Zadanie domowe | 1 |
Zeszyt | 1 |
Praca grupowa | 1 |
Plakat/gazetka/folder itp. | 1 |
W przypadku oceniania innej formy aktywności, lub potrzeby wyróżnienia któregoś z działań ucznia, nauczyciel ustala sposób oceny, oraz jej wagę, informując o tym uczniów | - |
• Nauczyciel przy wystawianiu oceny semestralnej oraz końcoworocznej będzie wspomagał się wagami przypisanymi do poszczególnych form bieżącego sprawdzania osiągnięć ucznia. Ostateczna wartość oceny należy do decyzji nauczyciela.
• Przy ustalaniu oceny śródrocznej i końcoworocznej nauczyciel będzie brał pod uwagę wartość średniej ważonej obliczanej na podstawie poniższych wag:
- poniżej 1,61 – niedostateczny,
- 1,61 – 2,60 – dopuszczający,
- 2,61 – 3,60 – dostateczny,
- 3,61 – 4,60 – dobry,
- 4,61 – bardzo dobry
Powyżej 5,20 lub/i dodatkowe osiągnięcia – celujący
4. Przy ocenie sumującej przeliczamy ilość punktów na wartości procentowe, prace pisemne ocenia się wg następującego schematu:
100% punktów – celujący
99% - 90% punktów - bardzo dobry
89% - 75% punktów – dobry
74% - 50% punktów - dostateczny
49% - 25% punktów – dopuszczający
24% - 0% punktów – niedostateczny
5. Ocenianie jest systematyczne. Z zasadami PZO uczniowie są zapoznawani na pierwszej lekcji danego roku szkolnego. Najważniejsze informacje są zapisane w zeszycie przedmiotowym. Z pełną treścią PZO, która jest dostępna na stronie internetowej szkoły mogą zapoznać się rodzice. Dodatkowych informacji udziela nauczyciel w czasie wywiadówek i spotkań indywidualnych z rodzicami.
6. Oceniane formy aktywności:
7. Prace pisemne całogodzinne, krótsze zapowiadane kartkówki czy testy są obowiązkowe. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może napisać ww. sprawdzianów z klasą, to powinien to uczynić w terminie do dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Sprawdzian z działu jest zapowiadany z tygodniowym wyprzedzeniem, przy czym podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
8. Uczeń może poprawić ocenę (ndst., dop, dst) ze sprawdzianu całogodzinnego/kartkówki w terminie do 2 tygodni od zapoznania się z jego/jej oceną w trakcie konsultacji. Poprawę sprawdzianu uczeń pisze tylko raz, przy czym do średniej ważonej wliczane są obie oceny z danego sprawdzianu.
9. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
10. Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją:
a) raz w semestrze nieprzygotowanie do lekcji (bez podania przyczyny) - nie dotyczy lekcji powtórzeniowych i sprawdzianu,
b) dwukrotnie w semestrze brak zadania/zeszytu.
11. Po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole uczeń otrzymuje czas na nadrobienie zaległości z przedmiotu.
12. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji nie może być klasyfikowany z przedmiotu. Nie może być klasyfikowany również uczeń, który uchyla się od oceniania. W obu przypadkach przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny za zgodą Rady Pedagogicznej.
13. W czasie wywiadówek dla rodziców, spotkań indywidualnych nauczyciel informuje o postępach ucznia lub proponuje indywidualny kierunek pracy dla ucznia uzdolnionego oraz dla ucznia mającego znaczne trudności z opanowaniem minimum programowego.
14. Nauczyciel, osobiście bądź przez wychowawcę danej klasy, jest zobowiązany poinformować ucznia i rodziców (opiekunów) o grożących ocenach niedostatecznych miesiąc przed terminem klasyfikacji, a pozostałych uczniów tydzień przed terminem klasyfikacji.
Ogólne kryteria na poszczególne oceny:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Wymagania konieczne (K) – dotyczą zapamiętania wiadomości, czyli gotowości ucznia do przypomnienia sobie treści podstawowych pojęć, podstawowych procesów biologicznych. Uczeń potrafi rozwiązywać przy pomocy nauczyciela ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności.
Zdobyte wiadomości i umiejętności są niezbędne do dalszego kontynuowania nauki biologii i przydatne w życiu codziennym.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
Wymagania podstawowe (P) – dotyczą zrozumienia wiadomości. Oznacza to, że uczeń potrafi przy niewielkiej pomocy nauczyciela: wyjaśnić podstawowe pojęcia i procesy biologiczne, umie je potwierdzić odpowiednimi, prostymi przykładami.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
Wymagania rozszerzające (R) - dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych.
Oznacza to opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami, które są pogłębione i rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych, uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania i ćwiczenia, korzystając przy tym ze słowników, tablic biologicznych, Internetu bądź innych pomocy naukowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Wymagania dopełniające (D) – dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych, rozumienia zależności przyczynowo - skutkowych procesów biologicznych, w projektowaniu i wykonywaniu doświadczeń biologicznych, oraz przedstawiania wiadomości ponadpodstawowych związanych tematycznie z treściami nauczania.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: