1. Stosuje się skalę ocen od 1 do 6 rozszerzona o „+” i „-”. Każdy uczeń jest oceniany na podstawie kryteriów wyznaczonych przez podstawę programową z chemii i fizyki zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania. Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności określone programem nauczania jak i postawa ogólna ucznia (aktywność intelektualna ucznia w pracy na lekcjach oraz w pracy pozalekcyjnej).
2. Sposoby oceniania prac pisemnych, sprawdzianów, odpowiedzi i zadań domowych:
a) Oceną sumującą oceniane są sprawdziany na koniec realizowanego działu programowego, kartkówki, odpowiedzi ustne i zadania domowe.
b) Oceną kształtującą oceniane są wybrane kartkówki w trakcie uczenia się, niektóre zadania domowe oraz odpowiedzi ustne. Uczeń od nauczyciela w trakcie oceniania otrzymuje NaCoBezu (kryteria oceniania) oraz informację o terminie i sposobie oceniania: czy praca ucznia będzie oceniana oceną sumującą czy kształtującą.
Przy ocenie kształtującej formułujemy informację zwrotną, która zawiera:
3. Ocena semestralna i roczna wystawiane są na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych.
Każdej formie sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz aktywności ucznia przypisane są odpowiednie wagi:
Forma sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia | Waga |
Sprawdzian pisemny, osiągnięcia w konkursach | 3 |
Kartkówka, odpowiedź ustna | 2 |
Praca domowa, prowadzenie zeszytów przedmiotowych, aktywność, prace długoterminowe i projekty, udział w konkursach | 1 |
Średnia ważona przy ustalaniu oceny semestralnej i końcowej:
Poniżej 1,7 - niedostateczny
1,7 – 2,69 – dopuszczający
2,7 – 3,69 – dostateczny
3,7 – 4,69 – dobry
4,7 – 5,0 – bardzo dobry
Powyżej 5,0 i dodatkowe osiągnięcia, sukcesy w konkursach, udział w projektach – celujący.
4. Przy ocenie sumującej przeliczamy ilość punktów na wartości procentowe, prace pisemne ocenia się wg następującego schematu:
ponad 100% punktów – celujący
100% - 90% punktów - bardzo dobry
89% - 75% punktów – dobry
74% - 50% punktów - dostateczny
49% - 25% punktów – dopuszczający
24% - 0% punktów – niedostateczny
Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje inną zasadę przeliczania punktów na ocenę (dostępną w Statucie Szkoły – dział XII, rozd. 7).
5. Ocenianie jest systematyczne. Z zasadami PSO uczniowie są zapoznawani na pierwszej lekcji danego roku szkolnego. Najważniejsze informacje są zapisane w zeszycie przedmiotowym. Z pełną treścią PSO, która jest dostępna na stronie internetowej szkoły mogą zapoznać się rodzice. Dodatkowych informacji udziela nauczyciel w czasie cotygodniowej konsultacji i spotkań indywidualnych z rodzicami.
6. Oceniane formy aktywności:
- sprawdziany pisemne 45 minutowe po każdym zakończonym dziale,
- krótkie prace pisemne – kartkówki,
- odpowiedzi ustne – z 3 ostatnich lekcji,
- prace domowe,
- praca w grupach,
- przygotowanie do lekcji,
- aktywność na lekcji, i zajęciach pozalekcyjnych,
- referaty bądź inne prace długoterminowe,
- działalność praktyczna (projekty, doświadczenia uczniowskie, modele).
7. Prace pisemne całogodzinne, krótsze zapowiadane kartkówki czy testy są obowiązkowe. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może napisać ww. sprawdzianów z klasą, to powinien to uczynić w terminie do dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Sprawdzian z działu jest zapowiadany z tygodniowym wyprzedzeniem, przy czym podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy ( NaCoBezu ).
8. Uczeń może poprawić ocenę (ndst., dop, dst) ze sprawdzianu całogodzinnego/kartkówki w terminie do 2 tygodni od zapoznania się z jego/jej oceną w trakcie konsultacji. Poprawę sprawdzianu uczeń pisze tylko raz, przy czym do średniej ważonej wliczane są obie oceny z danego sprawdzianu.
9. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
10. Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją:
a) raz w semestrze nieprzygotowanie do lekcji (bez podania przyczyny)- nie dotyczy lekcji powtórzeniowych i sprawdzianu,
b) dwukrotnie w semestrze brak zadania/zeszytu.
11. Po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole uczeń otrzymuje czas na nadrobienie zaległości z przedmiotu.
12. Przy jednodniowej nieobecności na lekcji np. wyjście na zawody sportowe, uczeń ma obowiązek uzupełnić braki.
13. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji nie może być klasyfikowany z przedmiotu. Nie może być klasyfikowany również uczeń, który uchyla się od oceniania. W obu przypadkach przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny.
14. W czasie konsultacji dla rodziców, spotkań indywidualnych nauczyciel informuje o postępach ucznia lub proponuje indywidualny kierunek pracy dla ucznia uzdolnionego oraz dla ucznia mającego znaczne trudności z opanowaniem minimum programowego.
15. Nauczyciel, osobiście bądź przez wychowawcę danej klasy, jest zobowiązany poinformować ucznia i rodziców (opiekunów) o grożących ocenach niedostatecznych miesiąc przed terminem klasyfikacji, a pozostałych uczniów tydzień przed terminem klasyfikacji.
Ogólne kryteria na poszczególne oceny:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Wymagania konieczne (K) – dotyczą zapamiętania wiadomości, czyli gotowości ucznia do przypomnienia sobie treści podstawowych praw, podstawowych wielkości fizycznych/chemicznych, najważniejszych zjawisk chemicznych i fizycznych.
Uczeń potrafi rozwiązywać przy pomocy nauczyciela zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
Zdobyte wiadomości i umiejętności są niezbędne do dalszego kontynuowania nauki chemii i fizyki i przydatne w życiu codziennym.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
Wymagania podstawowe (P) – dotyczą zrozumienia wiadomości. Oznacza to, że uczeń potrafi przy niewielkiej pomocy nauczyciela: wyjaśnić, od czego zależą podstawowe wielkości fizyczne/chemiczne, zna jednostki tych wielkości, zna i potrafi wyjaśnić poznane prawa czy zasady fizyki/chemii, umie je potwierdzić odpowiednimi, prostymi eksperymentami.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
Wymagania rozszerzające (R) - dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych.
Oznacza to opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami, które są pogłębione i rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych, uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania teoretyczne i praktyczne, korzystając przy tym ze słowników, tablic, Internetu bądź innych pomocy naukowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Wymagania dopełniające (D) – dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych, w projektowaniu i wykonywaniu doświadczeń, rozwiązywaniu złożonych zadań rachunkowych oraz przedstawiania wiadomości ponadpodstawowych związanych tematycznie z treściami nauczania.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: