PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - JĘZYK POLSKI

OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA kl. IV - VIII

niedostateczny

  • poziom umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi danej klasy uniemożliwia osiąganie celów polonistycznych
  • uczeń nie potrafi wykonać zadań o niewielkim poziomie trudności

dopuszczający

  • poziom umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi danej klasy umożliwia osiąganie celów polonistycznych
  • uczeń potrafi wykonać zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim poziomie trudności

dostateczny

  • poziom zdobytych umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi danej klasy pozwala na rozwijanie kompetencji ujętych w programie i wynikających z podstawy programowej
  • uczeń wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o średnim poziomie trudności ujętych w programie i wynikających z podstawy programowej

dobry

  • uczeń poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności ujęte w programie nauczania i wynikające z podstawy programowej, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne

bardzo dobry

  • uczeń sprawnie się posługuje zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania i wynikające z podstawy programowej, potrafi zastosować poznaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach


celujący

  • uczeń biegle się posługuje zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych objętych programem nauczania i wynikających z podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe; jest twórczy, rozwija własne uzdolnienia

Szczegółowe kryteria oceniania stanowią osobne dokumenty dla klasy: czwartej, piątej, szóstej, siódmej, ósmej.
Wymagania na konkretną ocenę sformułowane są w oparciu o wymagania ogólne:

I. KSZTAŁCENIE LITERACKIE I KULTUROWE:
a) czytanie utworów literackich
b) odbiór tekstów kultury.

II. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:
a) gramatyka języka polskiego
b) zróżnicowanie języka
c) komunikacja językowa i kultura języka
d) ortografia i interpunkcja.

III. TWORZENIE WYPOWIEDZI:
 a) elementy retoryki
 b) mówienie i pisanie.

IV. Samokształcenie

Ustalenia dodatkowe

  1. Wypowiedzi ustne i pisemne mogą być także oceniana kształtująco. Nauczyciel formułuje wtedy informację zwrotną, która może zawierać:
    - wyszczególnienie i docenienie pozytywnych stron wypowiedzi ucznia
    - odnotowanie tego, co wymaga poprawy
    - wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić swoją odpowiedź
    - wskazówki, w jakim kierunku powinien uczeń dalej pracować, by się rozwijać.
  2. Oceny bieżące za odpowiedzi ustne i pisemne mogą posiadać dodatkowo znak plus (+) i minus (-).
  3. Jeden raz w ciągu semestru uczeń może być zwolniony z odpowiedzi ustnej bez podania przyczyny.
  4. Odpowiedź ustna obejmuje trzy ostatnie tematy lekcyjne. Ocenę niedostateczną lub dopuszczającą z odpowiedzi ustnej uczeń poprawia w czasie lekcji.
  5. Częstotliwość prac pisemnych:
    - prace klasowe po zakończeniu działu 2-3 w semestrze (zapowiedziane tydzień wcześniej łącznie z podaniem zakresu materiału w formie nacobezu)
    - sprawdziany gramatyczne po zakończeniu działu 2-3 w semestrze (zapowiedziane tydzień wcześniej łącznie z podaniem zakresu materiału w formie nacobezu)
    - kartkówki dotyczące trzech ostatnich tematów (mogą, ale nie muszą być zapowiadane) są traktowane podobnie jak wypowiedzi ustne
    - dyktanda ortograficzne 3-4 w semestrze (zapowiedziane wcześniej i poprzedzone powtórzeniem zasad pisowni)
    - sprawdziany - nie więcej niż 1 w ciągu dnia i nie więcej niż 2 w tygodniu.
  6. Zasady oceniania prac pisemnych, sprawdzianów:
    a)    przy ocenie sumującej przeliczamy ilość punktów na wartości procentowe:
    ponad 100% punktów - celujący
    100%- 90% punktów - bardzo dobry
    89%- 75% punktów - dobry
    74%- 50% punktów - dostateczny
    49%- 25% punktów - dopuszczający
    24%- 0% punktów - niedostateczny
    b) przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
    1) poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów - niedostateczny;
    2) 20% - 39% - dopuszczający;
    3) 40% - 54% - dostateczny;
    4) 55% - 70% - dobry;
    5) 71% - 89% - bardzo dobry;
    6) 90% - 100% - celujący.
    c) przy ocenie kształtującej formułujemy informację zwrotną, która może zawierać:
    - wyszczególnienie i docenienie pozytywnych stron pracy ucznia
    - odnotowanie tego, co wymaga poprawy
    - wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić swoją pracę
    - wskazówki, w jakim kierunku powinien uczeń dalej pracować, by się rozwijać.
  7. Uczeń ma prawo do dwukrotnego braku zeszytu lub zadania w ciągu semestru. Za każdy następny brak otrzymuje ocenę niedostateczną.
    Brak zadania lub zeszytu należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji. Nauczyciel sprawdza zeszyt podczas oceniania zadań domowych.
    Każda kartkówka i sprawdzian muszą zostać zaliczone w formie ustalonej z nauczycielem. Brak zaliczenia takiej pracy pisemnej nauczyciel oznacza wpisując „nb”. Po upływie dwóch tygodni, od pojawienia się takiego wpisu w dzienniku i/lub powrotu ucznia po dłuższej nieobecności do Szkoły, nauczyciel wpisuje ocenę ndst.
  8. Poprawa sprawdzianów:
    - nauczyciel ma dwa tygodnie na poprawę sprawdzianów, dyktand i kartkówek
    - poprawa sprawdzianu z oceny niedostatecznej, dopuszczającej i dostatecznej
    w ciągu tygodnia od poznania wyników (w wyjątkowych przypadkach nauczyciel może wydłużyć czas poprawy do dwóch tygodni)
    - poprawa sprawdzianu odbywa się po lekcjach, w terminie uzgodnionym z nauczycielem, uczeń poprawia ocenę tylko jeden raz
    - obydwie oceny (pierwsza i z poprawy) są wpisane do dziennika i brane pod uwagę przy ocenie
    - uczeń nieobecny na sprawdzianie pisze sprawdzian po powrocie do szkoły, najpóźniej do dwóch tygodni.
  9. Dyktanda
    Błędy podstawowe:
    - rz, ż, ó, u, h, ch
    - pisownia wyrazów z i, j
    - grupy spółgłosek, w których zachodzi upodobnienie pod względem dźwięczności
    - „nie” z różnymi częściami mowy
    - wielkie litery
    - „by” z czasownikiem
    - ą, ę w zakończeniach
    - zmiękczenia spółgłosek
    - wyrażenia przyimkowe.
    Błędy drugorzędne:
    - uproszczenie spółgłosek w gr.- dzki, -cki, -dztwo, -ctwo
    - pisownia zakończeń rzeczowników –ia, -ja
    - pisownia zakończeń bezokoliczników.

    Ocenianie dyktand
    1 błąd I. stopnia      + dobry
    2 błędy I. stopnia      dobry
    3 błędy I. stopnia      +dostateczny
    4 błędy I. stopnia      dostateczny
    5 błędów I stopnia      + dopuszczający
    6 błędów I. stopnia      dopuszczający
    7 błędów i więcej      niedostaeczny
        
    2 błędy II. stopnia = 1 błąd I. stopnia
    3 błędy interpunkcyjne = 1 błąd I. stopnia
    Ten sam błąd poprawiany wielokrotnie traktuje się jako jeden błąd ortograficzny.
  10. Aktywność na lekcji:
    - samodzielność
    - pomysłowość i oryginalność wykonanej pracy
    - estetyka
    - selekcja materiału
    - poprawna synteza i analiza- wnioskowanie
    - odtwarzanie sytuacji
    - elementy scenograficzne; dobór, opracowanie
    - kształtowanie i formułowanie sądów i opinii.
    Za aktywność w czasie lekcji uczeń otrzymuje plusa (+). Zdobycie trzech plusów daje ocenę bardzo dobrą.
  11. Hierarchia form aktywności mających wpływ na ocenę semestralną i roczną:
    - prace klasowe (całogodzinne)
    - odpowiedzi ustne i kartkówki
    - prace domowe
    - prace długoterminowe (wypracowania, referaty, projekty) i prace dodatkowe
    - aktywność na lekcjach i praca w grupie
    - przygotowanie do lekcji.
  12. Na ocenę semestralną i roczną uczeń pracuje systematycznie przez cały rok szkolny (semestr).
    Za szczególne osiągnięcia związane z udziałem w konkursach przedmiotowych uczeń jest nagradzany oceną:
    - za udział w I i II etapie otrzymuje cząstkową ocenę celującą
    - za udział w III etapie ocenę końcoworoczną podnosi się o 1 stopień.
  13. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów na lekcjach języka polskiego

    Nauczyciel na lekcjach języka polskiego dostosowuje formy i metody pracy do indywidualnych potrzeb uczniów zgodnie z zaleceniami zawartymi w opiniach Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Specyfika potrzeb uczniów Formy, metody, sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.
  • nie wymagać, by uczeń czytał głośno przy klasie nowy tekst
  • dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji
  • czytanie lektur szkolnych lub innych opracowań rozłożyć w czasie
  • uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu, instruować lub zalecać przeczytanie tekstu wcześniej w domu
  • częściej sprawdzać zeszyty szkolne ucznia, ustalić sposób poprawy błędów, czuwać nad wnikliwą ich poprawą
  • dać uczniowi czas na przygotowanie się do pisania dyktanda
  • dyktanda sprawdzające można organizować indywidualnie
  • błędów nie omawiać wobec całej klasy
  • w przypadku trudności w redagowaniu wypowiedzi pisemnych uczyć tworzenia schematów pracy, planowania kompozycji wypowiedzi
  • nie obniżać ocen za błędy ortograficzne i graficzne w wypracowaniach
  • podać uczniom jasne kryteria oceny prac pisemnych tzw. nacobezu
  • w miarę możliwości dawać więcej czasu na prace pisemne
  • w przypadku trudności z odczytaniem pracy odpytać ucznia ustnie
  • w uzasadnionych przypadkach pozwalać na wykonywanie prac na komputerze
Uczniowie z inteligencją niższą niż przeciętna.
  • zmniejszać ilość, stopień trudności i obszerności zadań
  • dzielić materiału na mniejsze partie, wyznaczać czasu na ich opanowanie i odpytywanie wg znanych przez ucznia wymagań podanych w formie nacobezu
  • wydłużać czas na odpowiedź, przeczytanie lektury
  • wprowadzać dodatkowe środki dydaktycznych np. ilustracje
  • odwoływać się do znanych sytuacji z życia codziennego
  • formułować pytania w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące przykłady
  • często podchodzić do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień
  • zezwolić na dokończenie w domu niektórych prac wykonywanych na lekcjach
  • dyktanda przeprowadzać indywidualnie w wolniejszym tempie
  • potrzeba większej ilości czasu i powtórzeń na opanowanie materiału.

 

 
 
Gry planszowe karciane łamigłówki HOBBITY.pl