PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - JĘZYK POLSKI
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA kl. IV - VIII
niedostateczny
- poziom umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi danej klasy uniemożliwia osiąganie celów polonistycznych
- uczeń nie potrafi wykonać zadań o niewielkim poziomie trudności
dopuszczający
- poziom umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi danej klasy umożliwia osiąganie celów polonistycznych
- uczeń potrafi wykonać zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim poziomie trudności
dostateczny
- poziom zdobytych umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi danej klasy pozwala na rozwijanie kompetencji ujętych w programie i wynikających z podstawy programowej
- uczeń wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o średnim poziomie trudności ujętych w programie i wynikających z podstawy programowej
dobry
- uczeń poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności ujęte w programie nauczania i wynikające z podstawy programowej, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne
bardzo dobry
- uczeń sprawnie się posługuje zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania i wynikające z podstawy programowej, potrafi zastosować poznaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach
celujący
- uczeń biegle się posługuje zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych objętych programem nauczania i wynikających z podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe; jest twórczy, rozwija własne uzdolnienia.
Szczegółowe kryteria oceniania stanowią osobne dokumenty dla klasy: czwartej, piątej, szóstej, siódmej, ósmej.
Wymagania na konkretną ocenę sformułowane są w oparciu o wymagania ogólne:
I. KSZTAŁCENIE LITERACKIE I KULTUROWE:
a) czytanie utworów literackich
b) odbiór tekstów kultury.
II. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:
a) gramatyka języka polskiego
b) zróżnicowanie języka
c) komunikacja językowa i kultura języka
d) ortografia i interpunkcja.
III. TWORZENIE WYPOWIEDZI:
a) elementy retoryki
b) mówienie i pisanie.
IV. Samokształcenie
Ustalenia dodatkowe
- Wypowiedzi ustne i pisemne mogą być także oceniana kształtująco. Nauczyciel formułuje wtedy informację zwrotną, która może zawierać:
- wyszczególnienie i docenienie pozytywnych stron wypowiedzi ucznia
- odnotowanie tego, co wymaga poprawy
- wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić swoją odpowiedź
- wskazówki, w jakim kierunku powinien uczeń dalej pracować, by się rozwijać.
- Oceny bieżące za odpowiedzi ustne i pisemne mogą posiadać dodatkowo znak plus (+) i minus (-).
- Jeden raz w ciągu semestru uczeń może być zwolniony z odpowiedzi ustnej bez podania przyczyny.
- Odpowiedź ustna obejmuje trzy ostatnie tematy lekcyjne. Ocenę niedostateczną lub dopuszczającą z odpowiedzi ustnej uczeń poprawia w czasie lekcji.
- Częstotliwość prac pisemnych:
- prace klasowe po zakończeniu działu 2-3 w semestrze (zapowiedziane tydzień wcześniej łącznie z podaniem zakresu materiału w formie nacobezu)
- sprawdziany gramatyczne 1-3 w semestrze (zapowiedziane tydzień wcześniej łącznie z podaniem zakresu materiału w formie nacobezu)
- kartkówki dotyczące trzech ostatnich tematów (mogą, ale nie muszą być zapowiadane) są traktowane podobnie jak wypowiedzi ustne
- dyktanda ortograficzne 1 - 3 w semestrze (zapowiedziane wcześniej i poprzedzone powtórzeniem zasad pisowni)
- sprawdziany - nie więcej niż 1 w ciągu dnia i nie więcej niż 2 w tygodniu.
- Zasady oceniania prac pisemnych, sprawdzianów:
a) przy ocenie sumującej przeliczamy ilość punktów na wartości procentowe:
100% - 90 % punktów - celujący (jeśli uczeń zrobił dobrze zadanie dodatkowe na ocenę celującą)
100% punktów - celujący (prace klasowe LS)
100%- 90% punktów - bardzo dobry
89%- 75% punktów - dobry
74%- 50% punktów - dostateczny
49%- 25% punktów - dopuszczający
24%- 0% punktów - niedostateczny
b) przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
1) poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów - niedostateczny;
2) 20% - 39% - dopuszczający;
3) 40% - 54% - dostateczny;
4) 55% - 70% - dobry;
5) 71% - 89% - bardzo dobry;
6) 90% - 100% - celujący.
c) przy ocenie kształtującej formułujemy informację zwrotną, która może zawierać:
- wyszczególnienie i docenienie pozytywnych stron pracy ucznia
- odnotowanie tego, co wymaga poprawy
- wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić swoją pracę
- wskazówki, w jakim kierunku powinien uczeń dalej pracować, by się rozwijać.
- Uczeń ma prawo do dwukrotnego braku zeszytu lub zadania w ciągu semestru. Za każdy następny brak otrzymuje ocenę niedostateczną.
Brak zadania lub zeszytu należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji. Nauczyciel sprawdza zeszyt podczas oceniania zadań domowych.
Każda kartkówka i sprawdzian powinny zostać zaliczone w formie ustalonej z nauczycielem po upływie dwóch tygodni od powrotu ucznia po dłuższej nieobecności do szkoły, jeśli uczeń nie zastosował się do wskazań nauczyciela dotyczących zaliczenia kartkówki lub sprawdzianu, nauczyciel wpisuje ocenę niedostateczną.
- Poprawa sprawdzianów:
- nauczyciel ma dwa tygodnie na poprawę sprawdzianów, dyktand i kartkówek
- poprawa sprawdzianu z oceny niedostatecznej, dopuszczającej i dostatecznej
w ciągu tygodnia od poznania wyników (w wyjątkowych przypadkach nauczyciel może wydłużyć czas poprawy do dwóch tygodni)
- poprawa sprawdzianu odbywa się po lekcjach, w terminie uzgodnionym z nauczycielem, uczeń poprawia ocenę tylko jeden raz
- obydwie oceny (pierwsza i z poprawy) są wpisane do dziennika i brane pod uwagę przy ocenie
- uczeń nieobecny na sprawdzianie pisze sprawdzian po powrocie do szkoły, najpóźniej do dwóch tygodni.
- Dyktanda
Błędy podstawowe:
- rz, ż, ó, u, h, ch
- pisownia wyrazów z i, j
- grupy spółgłosek, w których zachodzi upodobnienie pod względem dźwięczności
- „nie” z różnymi częściami mowy
- wielkie litery
- „by” z czasownikiem
- ą, ę w zakończeniach
- zmiękczenia spółgłosek
- wyrażenia przyimkowe.
Błędy drugorzędne:
- uproszczenie spółgłosek w gr.- dzki, -cki, -dztwo, -ctwo
- pisownia zakończeń rzeczowników –ia, -ja
- pisownia zakończeń bezokoliczników.
Ocenianie dyktand
1 błąd I. stopnia + dobry
2 błędy I. stopnia dobry
3 błędy I. stopnia +dostateczny
4 błędy I. stopnia dostateczny
5 błędów I stopnia + dopuszczający
6 błędów I. stopnia dopuszczający
7 błędów i więcej niedostaeczny
2 błędy II. stopnia = 1 błąd I. stopnia
3 błędy interpunkcyjne = 1 błąd I. stopnia
Ten sam błąd poprawiany wielokrotnie traktuje się jako jeden błąd ortograficzny.
- Aktywność na lekcji:
- samodzielność
- pomysłowość i oryginalność wykonanej pracy
- estetyka
- selekcja materiału
- poprawna synteza i analiza; wnioskowanie
- odtwarzanie sytuacji
- elementy scenograficzne; dobór, opracowanie
- kształtowanie i formułowanie sądów i opinii.
Za aktywność w czasie lekcji uczeń otrzymuje plusa (+). Zdobycie trzech plusów daje ocenę bardzo dobrą.
Za brak aktywności na lekcji, lekceważenie lub niewykonywanie poleceń nauczyciela uczeń może otrzymać znak minus (-). Zdobycie trzech minusów daje ocenę niedostateczną.
Za udział w konkursach polonistycznych uczeń otrzymuje cząstkowe oceny bardzo dobre lub celujące w zależności od zaangażowania i wyników.
- Egzaminy próbne.
W ramach przygotowania do egzaminu ósmoklasisty uczniowie klas siódmych i ósmych piszą próbne egzaminy. Są one poprawiane i oceniane. Ocena wyrażona jest w wartości procentowej i w ten sposób wpisana do dziennika elektronicznego; kategoria dodatkowa, waga zero. Nie jest brana pod uwagę przy wystawianiu ocen.
- Hierarchia form aktywności mających wpływ na ocenę semestralną i roczną:
- prace klasowe (całogodzinne lub dwugodzinne)
- odpowiedzi ustne i kartkówki
- prace domowe
- prace długoterminowe (wypracowania, referaty, projekty) i prace dodatkowe
- aktywność na lekcjach i praca w grupie
- przygotowanie do lekcji.
- Na ocenę semestralną i roczną uczeń pracuje systematycznie przez cały rok szkolny (semestr). Ocena ta nie wynika tylko ze średniej ocen cząstkowych.
Za szczególne osiągnięcia związane z udziałem w konkursach przedmiotowych uczeń jest nagradzany oceną:
- za udział w I i II etapie konkursu przedmiotowego z języka polskiego otrzymuje cząstkową ocenę celującą
- za udział w III etapie konkursu przedmiotowego z języka polskiego, zdobycie tytułu mistrza przedmiotu lub mistrza ortografii ocenę końcoworoczną podnosi się o 1 stopień.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów na lekcjach języka polskiego.
Nauczyciel na lekcjach języka polskiego dostosowuje formy i metody pracy do indywidualnych potrzeb uczniów zgodnie z zaleceniami zawartymi w opiniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Specyfika potrzeb uczniów |
Formy, metody, sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych |
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
- nie wymagać, by uczeń czytał głośno dłuższy nowy tekst przy klasie
- dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji
- czytanie lektur szkolnych lub innych opracowań rozłożyć w czasie
- uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu, instruować lub zalecać przeczytanie tekstu wcześniej w domu
- częściej sprawdzać zeszyty szkolne ucznia, ustalić sposób poprawy błędów, czuwać nad wnikliwą ich poprawą
- dać uczniowi czas na przygotowanie się do pisania dyktanda
- dyktanda sprawdzające można organizować indywidualnie
- błędów nie omawiać wobec całej klasy
- w przypadku trudności w redagowaniu wypowiedzi pisemnych uczyć tworzenia schematów pracy, planowania kompozycji wypowiedzi
- stosować inne zasady oceniania poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej w wypracowaniach
- podać uczniom jasne kryteria oceny prac pisemnych tzw. nacobezu
- w miarę możliwości dawać więcej czasu na prace pisemne
- w przypadku trudności z odczytaniem pracy odpytać ucznia ustnie
- w uzasadnionych przypadkach pozwalać na wykonywanie prac na komputerze
|
Uczniowie z inteligencją niższą niż przeciętna. |
- zmniejszać ilość, stopień trudności i obszerności zadań
- dzielić materiału na mniejsze partie, wyznaczać czas na ich opanowanie i odpytywanie wg znanych przez ucznia wymagań podanych w formie nacobezu
- wydłużać czas na odpowiedź, przeczytanie lektury
- wprowadzać dodatkowe środki dydaktycznych, np. ilustracje
- odwoływać się do znanych sytuacji z życia codziennego
- formułować pytania w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące przykłady
- często podchodzić do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień
- zezwolić na dokończenie w domu niektórych prac wykonywanych na lekcjach
- dyktanda przeprowadzać indywidualnie w wolniejszym tempie
- potrzeba większej ilości czasu i powtórzeń na opanowanie materiału.
|