1. Przy ocenie bierze się pod uwagę:
Powyższe wymagania opracowane zostały w oparciu wymagania ogólne:
2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione pisemne prace klasowe są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.
4. Osiągnięcia uczniów (ułożone według hierarchii ważności) oceniane są poprzez:
Każdy uczeń może otrzymać ocenę za aktywność na lekcjach (częste zgłaszanie się i udzielanie prawidłowych odpowiedzi, rozwiązywanie dodatkowych zadań, aktywna praca w grupach, samodzielność pracy, wyszukiwanie dodatkowych informacji, pomysłowość, kreatywność, wyciąganie i formułowanie wniosków).
Aktywność na lekcji oceniana jest plusem (+). Za zdobycie czterech plusów uczeń uzyskuje ocenę bardzo dobrą.
5. Zasady badania wyników nauczania:
Badanie wyników nauczania ma na celu diagnozowanie efektów kształcenia.
Badanie to odbywa się w trzech etapach:
Oceny uzyskane przez uczniów podczas diagnozy nie mają wpływu na ocenę semestralną.
6. Zasady pracy i realizacja wymagań:
Każdy uczeń oceniany jest według swoich możliwości intelektualnych.
Uczeń może udzielać odpowiedzi ustnych (co najmniej trzy pytania w formie krótkich zadań rozwiązywanych na tablicy), każda odpowiedź ustna podlega samoocenie ucznia, ocenie klasy oraz ostatecznie ocenie nauczyciela z odpowiednim uzasadnieniem.
Każdy uczeń ma prawo do dwukrotnego braku zadania domowego w ciągu semestru (za brak zadania domowego traktowany jest również brak zeszytu przedmiotowego lub ćwiczeń), za każdy następny brak zadania domowego lub zeszytu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, niewykorzystany limit nie przechodzi na semestr następny.
Każdy uczeń może być nieprzygotowany do lekcji (niegotowość do odpowiedzi ustnej lub brak przyrządów) dwa razy w ciągu semestru, za każde następne nie przygotowanie do lekcji uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, niewykorzystany limit nie przechodzi na semestr następny.
Uczeń ma obowiązek zgłosić nauczycielowi na początku lekcji każde nie przygotowanie do lekcji, brak zeszytu lub zadania.
Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić zeszyty i wiadomości.
Prace klasowe i sprawdziany są zapowiadane, co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem oraz podaniem zakresu wiadomości (NACOBEZU – na co będę zwracać uwagę). Uczeń nieobecny na sprawdzianie pisze sprawdzian po powrocie do szkoły w innym terminie uzgodnionym z nauczycielem, najpóźniej do dwóch tygodni.
Kartkówki nie muszą być zapowiadane, obejmują trzy ostatnie tematy.
Poprawa sprawdzianów:
7. Wymagania na poszczególne oceny:
a) wymagania konieczne (na ocenę dopuszczającą) obejmują wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniom dalszą naukę, bez których uczeń nie jest w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych podczas lekcji i wykonywać prostych zadań nawiązujących do sytuacji z życia codziennego,
b) wymagania podstawowe (na ocenę dostateczną) obejmują wiadomości stosunkowo łatwe do opanowania, przydatne w życiu codziennym, bez których nie jest możliwe kontynuowanie dalszej nauki,
c) wymagania rozszerzające (na ocenę dobrą) obejmują wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, które są przydatne na kolejnych poziomach kształcenia,
d) wymagania dopełniające (na ocenę bardzo dobrą) obejmują wiadomości i umiejętności złożone, o wyższym stopniu trudności, wykorzystywane do rozwiązywania zadań problemowych,
e) wymagania wykraczające (na ocenę celującą) – stosowanie znanych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, nietypowych, złożonych.
8. Zasady oceniania prac pisemnych, sprawdzianów:
a) przy ocenie sumującej przeliczamy ilość punktów na wartości procentowe:
ponad 100% punktów - celujący
100%- 90% punktów - bardzo dobry
89%- 75% punktów - dobry
74%- 50% punktów - dostateczny
49%- 25% punktów - dopuszczający
24%- 0% punktów - niedostateczny
b) przy ocenie kształtującej formułujemy informację zwrotną, która zawiera:
Na ocenę semestralną i roczną uczeń pracuje systematycznie cały rok szkolny (semestr).
Ocena semestralna i roczna wystawiana jest na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych. Każdej formie sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz aktywności ucznia przypisane są odpowiednie wagi:
Forma sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia | Waga |
Sprawdzian pisemny | 3 |
Kartkówka, odpowiedź ustna | 2 |
Praca domowa, prowadzenie zeszytu przedmiotowego, aktywność | 1 |
Diagnozy | 0 |
Średnia ważona przy ustalaniu oceny śródrocznej i końcoworocznej:
Poniżej 1,7 - niedostateczny
1,7 – 2,69 – dopuszczający
2,7 – 3,69 – dostateczny
3,7 – 4,69 – dobry
4,7 – 5,0 – bardzo dobry
Powyżej 5,0 i dodatkowe osiągnięcia, sukcesy w konkursach, udział w projektach – celujący.
Wyniki sprawdzianów próbnych i sprawdzianu właściwego ósmoklasisty nie mają wpływu na ocenę z matematyki.
Za szczególne osiągnięcia związane z udziałem w konkursach przedmiotowych uczeń jest nagradzany oceną:
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów na lekcjach matematyki
Nauczyciel na lekcjach matematyki dostosowuje formy i metody pracy do indywidualnych potrzeb uczniów zgodnie z zaleceniami zawartymi w opiniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Specyfika potrzeb uczniów | Formy, metody, sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych |
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
|
Uczniowie z inteligencją niższą niż przeciętna. |
|