PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA – MUZYKA
ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW
Podczas wystawiania ocen z przedmiotu nauczyciel zwraca uwagę przede wszystkim na:
- Indywidualne predyspozycje dziecka, jego zdolności muzyczne, znajomość technik gry, emisyjnych oraz odpowiednie wykorzystywanie ich, jak również znajomość wiadomości z teorii historii muzyki.
- Jego indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań muzycznych.
- Zaangażowanie ucznia w działania muzyczne i jego aktywny w nich udział.
- Umiejętność formułowania problemów, wyciągania wniosków oraz poszukiwania własnych rozwiązań.
- Podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań muzycznych, udział w konkursach muzycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska.
- W przypadku braku zdolności muzycznych i umiejętności wykonywania ćwiczeń uczeń nie jest zwolniony z oceny. Jest zobowiązany wykonać je na miarę swoich możliwości.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i odrabianie zadań domowych.
- Nauczyciel ma prawo wyznaczenia dodatkowego kryterium dla określonego tematu muzycznego. Jest to forma ustnej umowy klasy z nauczycielem.
- Uczeń, który jest nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnienia informacji z poprzednich zajęć.
- Uczeń ma prawo poprawić ocenę, ale w porozumieniu i terminie ustalonym przez nauczyciela. Ocena poprawiona jest wpisana do dziennika obok oceny poprzedniej (przyjmuje się zapis:1/2).
WYMAGANIA
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
- zdobywa dodatkową wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne zadania, projekty;
- potrafi zagrać melodie przewidziane w podręczniku oraz inne proste melodie na flecie, dzwonkach, keyboardzie;
- umie zaśpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz spoza niego;
- opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;
- potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
- zawsze jest przygotowany do lekcji, odrabia zadane prace domowe;
- jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;
- potrafi zagrać większość melodii przewidzianych w programie nauczania na flecie i dzwonkach;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek przewidzianych w programie nauczania;
- odrabia prace domowe;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
- korzysta z różnych źródeł informacji;
- potrafi zagrać kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na flecie i/lub dzwonkach;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem pieśni jednogłosowe poprawnie pod względem muzycznym;
- na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
- odrabia prace domowe;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
- jest w stanie zrozumieć najważniejsze zagadnienia przy pomocy nauczyciela;
- potrafi zagrać niektóre melodie przewidziane w programie nauczania na f1ecie lub dzwonkach;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania;
- odrabia prace domowe;
- potrafi się skupić podczas słuchania koncertów muzycznych.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
- jest w stanie wykonać proste ćwiczenie przy pomocy nauczyciela;
- potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory przewidziane w programie nauczania;
- umie zaśpiewać z akompaniamentem najprostsze piosenki przewidziane w programie nauczania;
- odrabia proste prace domowe;
- nie przeszkadza innym słuchaczom podczas koncertów muzycznych.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie);
- nie jest w stanie wykonać prostych ćwiczeń nawet przy pomocy nauczyciela;
- nie potrafi grać na żadnym instrumencie melodycznym;
- ma duże trudności z zaśpiewaniem jakiejkolwiek piosenki;
- jest pasywny na lekcjach, nie uważa;
- nie odrabia prac domowych;
- nie wykazuje żadnych chęci nauczenia się czegokolwiek, nadrobienia braków, poprawienia ocen.
Przedmiotowy system oceniania uwzględnia pisemne opinie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i zakłada obniżenie wymagań edukacyjnych w stosunku do uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.
FORMY I METODY SPRAWDZANIA WIEDZY
Muzyka jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sposobów sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. Ocena powinna przede wszystkim motywować ucznia do działania.
Ocenie podlegają:
1) umiejętności w zakresie:
• śpiewania (min. 2 oceny na okres);
• grania na instrumentach (min. 1 oceny na okres);
• tworzenia muzyki;
• ruchu przy muzyce;
• tworzenia wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów;
2) wiedza o muzyce (min. 1 oceny na okres):
• zagadnienia teoretyczne – znajomość podstawowych pojęć muzycznych i umiejętność ich stosowania w wypowiedziach o muzyce;
• wiadomości o kompozytorach;
• znajomość aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry);
• opanowanie zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej;
3) postępy, zaangażowanie, wkład pracy w działania muzyczne:
• aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem;
• umiejętność pracy w grupie – współpraca i wzajemna pomoc;
• prezentacja dokonań;
• kreatywność.
Na okres uczeń powinien mieć minimum 4 oceny
Metoda wystawienia oceny śródrocznej i rocznej.
Oceny klasyfikacyjne okresowe i roczne ustalają nauczyciele, a zatwierdza rada pedagogiczna. Oceny roczne są podawane w stopniach pełnych w skali od 1 do 6. W ocenach okresowych mogą być umieszczone również „plusy” i „minusy”.
Uczeń ma prawo do 1 nieprzygotowania z muzyki, 3 braków instrumentu, 2 braków zadania domowego. Uczeń może dostać 3 plusy za aktywność wówczas obowiązuje ocena bardzo dobra, 3 minusy – ocena niedostateczna