PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - PRZYRODA
1. Sposoby oceniania prac pisemnych, sprawdzianów, odpowiedzi i zadań domowych:
Oceną sumującą oceniane są sprawdziany na koniec realizowanego działu programowego, odpowiedzi ustne i zadania domowe. Oceną kształtującą oceniane są kartkówki w trakcie uczenia się, niektóre zadania domowe oraz odpowiedzi ustne. Uczeń od nauczyciela w trakcie oceniania otrzymuje NaCoBezu (kryteria oceniania) oraz informację o terminie i sposobie oceniania: czy praca ucznia będzie oceniana oceną sumującą czy kształtującą.
Zasady stosowane są następujące:
a) przy ocenie sumującej przeliczamy ilość punktów na wartości procentowe:
ponad 100% punktów - celujący
100% - 90% punktów - bardzo dobry
89% - 75% punktów - dobry
74% - 50% punktów - dostateczny
49% - 25% punktów - dopuszczający
24% - 0% punktów - niedostateczny
b) przy ocenie kształtującej formułujemy informację zwrotną, która zawiera:
- wyszczególnienie i docenienie pozytywnych stron pracy ucznia
- odnotowanie tego, co wymaga poprawy
- wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić swoją pracę
- wskazówki, w jakim kierunku powinien uczeń dalej pracować, by się rozwijać.
2. Ocena odpowiedzi ustnej obejmuje wiadomości z trzech ostatnich lekcji omawianego działu, podstawowe pojęcia zapisane w zeszycie kolorem i w podręczniku wyróżnione „tłustym” drukiem.
3. Ocena aktywności:
- aktywność na lekcji,
- przyniesione pomoce ( okazy, książki, czasopisma itp. )
- ocena referatów,
- zdobycie czterech plusów daje ocenę bardzo dobrą z aktywności .
4. Hierarchia form aktywności mających wpływ na ocenę semestralną i roczną:
- prace klasowe całogodzinne,
- odpowiedzi ustne i kartkówki,
- prace domowe,
- prace długoterminowe ( wypracowania, referaty, projekty, hodowle ),
- aktywność na lekcji i praca w grupie,
- przygotowanie do lekcji ( materiały, przybory, atlasy itp. ).
5. Ocena zeszytu przedmiotowego obejmuje estetykę, pismo, ortografię.
6. Ocena zadań domowych:
- uczeń ma prawo do dwukrotnego braku zadania lub zeszytu w ciągu semestru,
- za każdy następny brak zadania lub zeszytu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną,
- brak zadania, zeszytu, brak przygotowania do lekcji należy zgłosić nauczycielowi na początku każdej lekcji,
- uczeń może raz w semestrze zwolnić się z odpowiedzi ustnej.
7. Poprawa sprawdzianów:
- tylko z oceny niedostatecznej, dopuszczającej i dostatecznej, w ciągu dwóch tygodni od poznania wyników ( zmiana terminu może być spowodowana wyłącznie chorobą ),
- każdy uczeń ma jedną szansę poprawy,
- poprawa jest dokonywana wyłącznie podczas konsultacji.
8. Zasady informowania uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych, zasadach i sposobach oceniania:
- na początku każdego roku szkolnego nauczyciel przyrody informuje rodziców i uczniów o wymaganiach edukacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych i trybie wystawiania wyższej niż przewidywana oceny śródrocznej i rocznej. Uczniowie są informowani poprzez pogadankę na pierwszej lekcji przyrody, wypisanie najważniejszych informacji w zeszycie lub wklejenie kartek z najważniejszymi informacjami,
- rodzice są informowani przez wychowawców na pierwszym zebraniu,
- dodatkowych informacji udziela nauczyciel przyrody w czasie cotygodniowej konsultacji i spotkań indywidualnych z rodzicami.
- Informacja Zwrotna zawiera wskazówki do dalszej pracy i wskazuje drogę co zrobić by ocena była jeszcze lepsza.
Wymagania ogólne na poszczególne oceny:
1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, którego wiedza i umiejętności znacznie wykraczają poza obowiązujący program nauczania:
- potrafi rozwiązywać zadania problemowe, prawidłowo wnioskować, formułować sądy i opinie,
- w grupie pełni rolę „lidera”,
- ma własne zdanie na dany temat,
- potrafi wypowiadać się w sposób ciekawy używając właściwego słownictwa,
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych.
2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiadomości objętych programem nauczania:
- potrafi prawidłowo wnioskować,
- umie rozwiązywać zadania problemowe,
- aktywnie pracuje w grupie,
- używa właściwego słownictwa przyrodniczego.
3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości przewidziane podstawą programową:
- odpowiedzi ustne zawierają nieliczne błędy merytoryczne,
- potrafi samodzielnie poprawiać większość błędów,
- zadania problemowe prostsze rozwiązuje samodzielnie, a trudniejsze przy pomocy nauczyciela,
- właściwie pracuje w grupie.
4. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości objęte podstawą programową:
- wypowiada się w miarę samodzielnie,
- prawidłowo korzysta z pomocy nauczyciela przy zadaniach trudniejszych,
- rozwiązuje proste zadania,
- pracuje w grupie pod kierunkiem nauczyciela.
5. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który w stopniu zadowalającym opanował minimum wiadomości objętych podstawą programową:
- pracuje przy pomocy nauczyciela,
- wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności ( typowe ),
- potrafi nawiązać kontakt z grupą.
6. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który wykazuje zupełny brak wiadomości i umiejętności:
-popełnia wiele błędów rzeczowych,
- nie potrafi rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności,
- nie potrafi pracować z grupą, jest bierny,
- nie wykazuje chęci poprawy ocen,
- odjęte środki zaradcze ( pomoc w nauce, zajęcia dodatkowe, pomoc koleżeńska itp.) nie przyniosły poprawy ocen,
7. Oceny bieżące oprócz stopnia mogą posiadać dodatkowo znak plus ( + ) i minus ( - ).
Nauczyciel na bieżąco informuje rodziców i uczniów o uzyskanych przez ucznia ocenach sumujących i kształtujących, poprzez udzielenie Informacji Zwrotnej w czasie indywidualnych spotkań, a także przez wpisy w dzienniku elektronicznym i papierowym. IZ zawsze zawiera element motywujący ucznia do dalszych postępów w nauce i wskazuje drogę co zrobić by ocena semestralna oraz roczna była lepsza.
Informację o cenie niedostatecznej na koniec semestru i roku szkolnego uczeń i rodzic otrzymuje na miesiąc wcześniej przed terminem klasyfikacji, o pozostałych ocenach klasyfikacyjnych nauczyciel informuje tydzień przed klasyfikacją, poprzez wpisanie do dziennika i dzienniczka ucznia. Od wystawionej przez nauczyciela oceny semestralnej i rocznej, uczeń możne się odwołać ( zasady określone Statutem Szkoły i aktualnym Rozporządzeniem MEN) i zdawać egzamin sprawdzający wiedzę.