PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - RELIGIA

A. ZASADY PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA Z RELIGII W SZKOLE PODSTAWOWEJ

Ocenianie jest źródłem informacji o osiągnięciach i motywacji ucznia do postępów w nauce. Jeśli uczeń rozumie i współuczestniczy w ewaluacji swych postępów, wówczas wartościowanie jego osiągnięć posiada również wielką wartość wychowawczą. Oceniając uczniów, odnosimy się przede wszystkim do osiągnięć przedstawionych w podstawie programowej z religii.

Nauczyciel ustala, co uczeń wie, potrafi, jakie jeszcze wymagania powinien spełnić, w czym może jeszcze mu pomóc. Celowość informacji zakłada wartościowanie aktualnego poziomu edukacyjnego ucznia oraz zmotywowanie jego potrzeby zdobywania wiadomości, postaw i umiejętności.

W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:

  • Obiektywność − zastosowanie jednolitych norm i kryteriów ocieniania.
  • Jawność − podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodzicom na ich zapotrzebowanie lub, gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
  • Instruktywność − wskazanie na występujące braki.
  • Mobilizacja do dalszej pracy.

Prowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli:

  • Kontrola wstępna (dokonanie diagnozy wiedzy i umiejętności w początkowej fazie kształcenia).
  • Kontrola bieżąca (sprawdzanie w trakcie trwania procesu kształcenia).
  • Kontrola końcowa (dotyczy zakończonego etapu kształcenia).
  • Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia procesu).

Metody kontroli i ocen:

  • Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w toku ich pracy itp.).
  • Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).

Sposoby oceniania:

  • Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.

Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

  • Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
  • Zainteresowanie przedmiotem.
  • Stosunek do przedmiotu.
  • Pilność i systematyczność.
  • Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
  • Postawa.

Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze. W wartościowaniu oceny z religii nauczyciel uzupełnia dydaktyczny zakres oceny wymiarem duszpasterskim. Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

Ocenie podlegają:

  • Pisemne prace kontrolne dwa razy w ciągu semestru, obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne, zapowiedziane, co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni. Ponadto kartkówki; zakres ich materiału powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy. Pisemne prace kontrolne są do wglądu uczniów, a rodziców na ich zapotrzebowanie. Nauczyciel ma prawo do niepodawania terminu prac kontrolnych, jeżeli uczniowie dezorganizują proces oceny osiągnięć.
  • Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.
  • Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.
  • Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.
  • Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
  • Zeszyt: sprawdzany według ustaleń nauczyciela; przynajmniej jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
  • Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia ucznia zapisywane w kartach obserwacyjnych prowadzonych przez nauczyciela religii.
  • Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
  • Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych, udział w konkursach religijnych.
  • Współpraca ze wspólnotą parafialną oraz rozwijanie postawy religijnej, tj. modlitwa, osobiste zaangażowanie w rozwój darów sakramentalnych, udział w niedzielnej Mszy Świętej, nabożeństwach, np. Droga Krzyżowa, roraty, rekolekcje, majowe, czerwcowe itd.

Ilość ocen:

  • W ciągu jednego semestru nauczyciel wystawia każdemu uczniowi, co najmniej trzy oceny cząstkowe.

Poprawianie:

  • Promuje się systematyczne ocenianie w ciągu semestrów połączone z możliwością poprawiania. W wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach pooprawianie może odbywać się bezpośrednio przed wystawianiem oceny semestralnej lub końcoworocznej. Przeprowadza się je według ustaleń osób zainteresowanych w terminie i z zakresu wskazanego przez nauczyciela religii z zastosowaniem formy pisemnej lub ustnej.
  • Uczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie edukacji.
  • Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  • Przy wystawieniu oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się zastępujące zasady:
  • Ocena nie będzie miała charakteru średniej arytmetycznej ocen cząstkowych; znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane (w semestrze lub w ciągu całego roku szkolnego) z prac kontrolnych, dłuższych wypowiedzi, referatów, o ile prezentacja ich przejmie formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym. Uczeń, który przystąpi do olimpiady czy konkursu religijnego i pomyślnie ukończy, co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny końcoworocznej o jeden stopień.

Oceny cząstkowe, semestralne i końcoworoczne − według skali: celujący (6), bardzo dobry (5), dobry (4), dostateczny (3), dopuszczający (2), niedostateczny (1).
 
B. USTALENIE WYMAGAŃ PROGRAMOWYCH W OBRĘBIE POSZCZEGÓLNYCH POZIOMÓW ORAZ ZASTOSOWANIE ICH W OKREŚLONYCH OCENACH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
 
Ocena NIEDOSTATECZNA

Katechizowany:

  • Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
  • Wykazuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.
  • Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.
  • Odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy.
  • Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
  • Prezentuje rażąco niepoprawny styl wypowiedzi.
  • Nie wykazuje się znajomością pacierza.
  • Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.
  • Lekceważy przedmiot.
  • Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.
  • Wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych.
  • Opuszcza lekcje religii.
  • Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.

Wymagania konieczne

  • Uwarunkowania osiągania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ
  • Katechizowany:
  • Opanował konieczne pojęcia religijne.
  • Prezentuje luźno zestawione wiadomości programowe.
  • Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.
  • Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
  • Brak mu podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.
  • Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
  • Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu.
  • Prowadzi zeszyt.
  • Ma problemy ze znajomością pacierza.
  • Wykazuje poprawny stosunek do religii.
  • Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.

Wymagania podstawowe

  • Uwarunkowania osiągania oceny DOSTATECZNEJ
  • Katechizowany:
  • Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
  • Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.
  • Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.
  • Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.
  • Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.
  • W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.
  • Cechuje go mała kondensacja wypowiedzi.
  • Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.
  • W zeszycie ucznia są sporadyczne braki notatek, prac domowych.
  • Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
  • Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.

Wymagania rozszerzające

Uwarunkowania osiągania oceny DOBREJ

Katechizowany:

  • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
  • Opanował materiał programowy z religii.
  • Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.
  • Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska podane przez nauczyciela.
  • Stosuje wiedzą w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela.
  • Podczas wypowiedzi nie popełnia większych błędów stylistycznych.
  • Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.
  • W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.
  • Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy i inne) i korzysta z nich.
  • Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.
  • Jest zainteresowany przedmiotem.
  • Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
  • Postawa ucznia nic budzi wątpliwości.
  • Stara się być aktywnym podczas lekcji.
  • Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.

Wymagania dopełniające

Uwarunkowania osiągania oceny BARDZO DOBREJ

Katechizowany:

  • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
  • Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
  • Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
  • Właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela.
  • Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.
  • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
  • Cechuje go pełna znajomości pacierza.
  • Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
  • Aktywnie uczestniczy w religii.
  • Jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.
  • Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
  • Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego. Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.
    Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.

Wymagania ponadprogramowe

Uwarunkowania osiągania oceny CELUJĄCEJ

Katechizowany:

  • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
  • Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
  • Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
  • Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
  • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.
  • Angażuje się w prace pozalekcyjne, np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp.
  • Uczestniczy w konkursach i olimpiadach wiedzy religijnej.
  • Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
  • Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.
  • Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.
 
 
Gry planszowe karciane łamigłówki HOBBITY.pl