PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

I. OBSZARY OCENIANIA:

  1. Wiadomości (stopień rozumienia i zapamiętania nabytych informacji) oraz korelowanie ich z wiedzy wyniesionych z innych lekcji.
  2. Umiejętności (udziału w dyskusji, selekcji problemów, formułowania sądów, obrony własnego zdania, argumentacji, zadawania pytań, wyciągania wniosków, a także korzystania i gromadzenia informacji z podręcznika, słowników, encyklopedii, prasy, tekstów źródłowych, internetu, oprogramowania komputerowego.
  3. Różne przejawy aktywności intelektualnej, w tym rozumienie tekstów i instrukcji, praca indywidualna i w zespole, sprawne wykonywanie powierzonych zadań.
  4. Orientacja w bieżących wydarzeniach życia politycznego, społecznego i gospodarczego w Polsce i na świecie.
  5. Obowiązkowość i systematyczność w pracy – np. staranne prowadzenie zeszytu, notatek, odrabianie prac domowych.

II. PRZEDMIOTEM OCENY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE JEST:

  1. Wiedza merytoryczna.
  2. Rozumienie i umiejętność interpretacji faktów.
  3. Praca ze źródłami, np. statystycznymi, tekstami źródłowymi.
  4. Formułowanie wypowiedzi ustnej.
  5. Przygotowanie projektów, referatów, prasówek.
  6. Aktywności ucznia na lekcjach i w pracy pozalekcyjnej (uczniowie aktywni na lekcji otrzymują punkty za aktywność, punkty takie można również zdobyć za wykonanie zadań dodatkowych zadanych przez nauczyciela 3 punkty ocena bardzo dobra).

III. NA LEKCJACH WOS-U KONTROLI I OCENIE PODLEGAJĄ:

  1. Aktywność i zaangażowanie ucznia w czasie lekcji.
  2. Sprawdziany pisemne.
  3. Kartkówki.
  4. Odpowiedzi ustne.
  5. Referaty.
  6. Prace domowe.
  7. Projekty edukacyjne.
  8. Prasówki
  9. Inne prace dodatkowe (udział w imprezach szkolnych, konkursach itp.)

IV. OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW (UŁOŻONE W HIERARCHII WAŻNOŚCI):

  • sprawdziany pisemne (całogodzinne)
  • kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty
  • prace domowe, referaty, prasówki

IV. SPRAWDZIANY (PRACE KLASOWE):

  1. Nauczyciel zapowiada sprawdzian pisemny co najmniej 1 tyg. wcześniej.
  2. Uczeń zobowiązany jest zaliczyć wszystkie przewidziane w danym semestrze sprawdziany.
  3. Przy nieobecności usprawiedliwionej termin zaliczenia wynosi do 2 tygodni od daty pisaniu sprawdzianu przez klasę. Przy dłuższej absencji ucznia termin zaliczenia materiału uczeń uzgadnia z nauczycielem.
  4. Jeśli uczeń pracuje niesamodzielnie, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
  5. Przy nieobecności nieusprawiedliwionej uczeń może być rozliczony na następnej lekcji (formy oceny wybiera nauczyciel).
  6. Sprawdziany nauczyciel sprawdza w terminie do 2 tygodni.
  7. Najwyższą oceną z poprawy sprawdzianu jest dobry.

V. KARTKÓWKA:

  1. Nauczyciel ma prawo zrobić„kartkówkę” (do 15 min.) z 3 ostatnich lekcji bez zapowiedzi.
  2. Każda „kartkówkę” uczeń musi zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od oddania sprawdzonych prac.
  3. Jeśli uczeń pracuje niesamodzielnie, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.

VI. ODPOWIEDŹ USTNA:

  1. Zrozumienie tematu.
  2. Zawartość merytoryczna.
  3. Argumentacja.
  4. Wyrażanie sądów.
  5. Obejmuje 3 ostatnie lekcje.
  6. Uczeń ma prawo w ciągu semestru zgłosić raz nieprzygotowanie do lekcji. (tzw. X).
  7. Uczeń może być zwolniony z pytania jeżeli był nieobecny na trzech ostatnich lekcjach. Fakt ten zgłasza nauczycielowi na początku lekcji.

VII. POZOSTAŁE FORMY:

  1. Projekty edukacyjne, prasówki, referaty uczeń jest zobowiązany wykonać w oznaczonym terminie. Ich nie wykonanie skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
  2. Uczeń zobowiązany jest odrabiać zadania domowe. 3-krotny brak zadania skutkuje oceną niedostateczną

VIII. ZASADY OCENIANIA PRAC PISEMNYCH:

a) przy ocenie sumującej przeliczamy ilość punktów na wartości procentowe:

ocena % wykonania zadania
6 Ponad 100 
5  100 - 90
4 89 - 75 
3 74 - 50 
2  49 - 25
1 24 - 0 

b) przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:

ocena  % wykonania zadania
6 100 - 90
5 89 - 71
4 70 - 55
3 54 - 40
2  39 - 20
1 19 - 0

  
c) przy ocenie kształtującej formułujemy informację zwrotną, która zawiera:

  • wyszczególnienie i docenienie pozytywnych stron pracy ucznia
  • odnotowanie tego, co wymaga poprawy
  • wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić swoją pracę
  • wskazówki, w jakim kierunku powinien uczeń dalej pracować, by się rozwijać.

IX. OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE:

Ocena celująca:

  • Uczeń charakteryzuje się bogatą erudycyjną wiedzą związaną z tematyką przedmiotu;
  • wykazuje szczególne zainteresowania przedmiotem oraz literaturą popularnonaukową i specjalistyczną zgodną z omawianą problematyką na zajęciach.
  • Trafnie sytuuje wydarzenia historyczne w czasie i przestrzeni oraz umie prezentować i uzasadnia własne stanowisko.
  • Samodzielnie selekcjonuje i interpretuje wydarzenia historyczne oraz źródła historyczne, statystyczne itp.
  • Wysnuwa oryginalne wnioski, dokonuje niezależnych ocen.
  • Aktywnie uczestniczy w pracach na lekcjach, w kołach zainteresowań.
  • Osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych humanistycznych.

Ocena bardzo dobra:

  • uczeń ma bogate wiadomości;
  • wykazuje zainteresowanie przedmiotem oraz literaturą popularnonaukową dotyczącą omawianych treści;
  • korzysta z różnych źródeł (prasa, radio, telewizja, Internet) w celu poszerzania wiedzy zdobytej w szkole, czemu daje wyraz na lekcjach oraz w pracach domowych;
  • umiejętnie stosuje posiadaną wiedzę w praktyce;
  • wykazuje zainteresowanie omawianą tematyką;

Ocena dobra:

  • uczeń wykazuje się szczegółową wiedzą pochodzącą ze źródeł podstawowych (lekcja, podręcznik), nabyte umiejętności próbuje stosować w sytuacjach problemowych,
  • zna omawianą na lekcjach problematykę oraz w sposób logiczny i spójny ja prezentuje,
  • rozumie omawiane treści i potrafi wyjaśnić je innym;
  • zajmuje stanowisko w kwestiach spornych, broni swych poglądów na forum klasy;
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach;
  • poprawnie i sprawnie wykonuje ćwiczenia i zadania;
  • umie poprawnie wykorzystać wiedzę zdobytą w praktyce;
  • wykazuje zainteresowanie omawiana tematyką;

Ocena dostateczna:

  • uczeń wykazuje orientacje w treściach zagadnień opracowanych na lekcji;
  • rozumie polecenia i instrukcje;
  • zapamiętuje podstawowe treści do danego działu tematycznego i samodzielnie je prezentuje (zapamiętywanie dominuje nad ich rozumieniem);
  • umiejętności stosuje tylko w sytuacjach typowych;
  • samodzielnie i poprawnie wykonuje proste ćwiczenia;
  • uczestniczy w pracach i zadaniach zespołowych;

Ocena dopuszczająca:

  • uczeń ma poważne luki w wiedzy i umiejętnościach przewidziane programem;
  • częściowo rozumie polecenia nauczyciela;
  • zapamiętuje wiadomości konieczne do elementarnej orientacji w treściach danego działu tematycznego i z pomocą nauczyciela potrafi je odtworzyć,
  • poprawnie i z pomocą nauczyciela potrafi je odtworzyć,
  • poprawnie, z pomocą nauczyciela rozpoznaje, nazywa i klasyfikuje pojęcia, procesy, zjawiska, dokumenty, postacie z życia publicznego itp.;
  • współpracuje w zespole przy wykonywaniu zadań;

Ocena niedostateczna:

  • uczeń nie opanował materiału w stopniu koniecznym do kontynuowania nauki;
  • nie jest przygotowany do uczestnictwa w społeczeństwie obywatelskim w państwie demokratycznym;
  • nie odrabia zadań;
  • nie wykazuje chęci poprawy oceny
  • w sposób błędny i niedojrzały formułuje oceny i wysnuwa wnioski;
  • nie posiada umiejętności umiejscawiania w czasie i przestrzeni;
  • nie rozumie i nie potrafi wykonać prostych zadań nawet przy pomocy nauczyciela;
  • odznacza się brakiem systematyczności i chęci do nauki oraz bierności na lekcji;

DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DO POTRZEB PSYCHOFIZYCZNYCH I EDUKACYJNYCH UCZNIÓW NA LEKCJACH WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE

Nauczyciel na lekcjach dostosowuje formy i metody pracy do indywidualnych potrzeb uczniów zgodnie z zaleceniami zawartymi w opiniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Specyfika potrzeb uczniów  Formy, metody, sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.
  • nie wymagać, by uczeń czytał głośno przy klasie nowy tekst
  • dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji
  • uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu, instruować lub zalecać przeczytanie tekstu wcześniej w domu
  • nie obniżać ocen za błędy ortograficzne i graficzne w zadaniach
  • w miarę możliwości dawać więcej czasu na prace pisemne
  • w przypadku trudności z odczytaniem pracy odpytać ucznia ustnie
  • w uzasadnionych przypadkach pozwalać na wykonywanie prac na komputerze
Uczniowie z inteligencją niższą niż przeciętna. 
  • zmniejszać ilość, stopień trudności  i obszerności zadań
  • dzielić materiału na mniejsze partie, wyznaczać czasu na ich opanowanie i odpytywanie wg znanych przez ucznia wymagań
  • wydłużać czas na odpowiedź
  • wprowadzać dodatkowe środki dydaktycznych np. ilustracje
  • odwoływać się do znanych sytuacji z życia codziennego
  • formułować pytania w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące przykłady
  • często podchodzić do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień
  • zezwolić na dokończenie w domu niektórych prac wykonywanych na lekcjach
  • potrzeba większej ilości czasu i powtórzeń na opanowanie materiału.

X. SPOSÓB OCENY ŚRÓDROCZNEJ I KOŃCOWOROCZNEJ:

Ocenę śródroczną ustala nauczyciel uczący na podstawie zdobytych przez ucznia ocen cząstkowych.
Ocenę końcoworoczną ustala się przy uwzględnieniu oceny śródrocznej uzyskanej przez ucznia.

XI. SPOSOBY GROMADZENIA INFORMACJI O OSIĄGNIĘCIACH I POSTĘPACH UCZNIÓW.

Nauczyciel na bieżąco odnotowuje w dzienniku lekcyjnym poszczególne oceny uzyskane przez uczniów. Nauczyciel gromadzi pisemne prace uczniów w teczkach prac klasowych, które na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) udostępnia uczniowi lub jego rodzicom.



 
 
Gry planszowe karciane łamigłówki HOBBITY.pl