PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
I. OBSZARY OCENIANIA:
- Wiadomości (stopień rozumienia i zapamiętania nabytych informacji) oraz korelowanie ich z wiedzą wyniesioną z innych lekcji.
- Umiejętności (udziału w dyskusji, selekcji problemów, formułowania sądów, obrony własnego zdania, argumentacji, zadawania pytań, wyciągania wniosków, a także korzystania i gromadzenia informacji z podręcznika, słowników, encyklopedii, prasy, tekstów źródłowych, internetu, oprogramowania komputerowego.
- Różne przejawy aktywności intelektualnej, w tym rozumienie tekstów i instrukcji, praca indywidualna i w zespole, sprawne wykonywanie powierzonych zadań.
- Orientacja w bieżących wydarzeniach życia politycznego, społecznego i gospodarczego w Polsce i na świecie.
- Obowiązkowość i systematyczność w pracy – np. staranne prowadzenie zeszytu, notatek, odrabianie prac domowych.
II. PRZEDMIOTEM OCENY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE JEST:
- Wiedza merytoryczna.
- Rozumienie i umiejętność interpretacji faktów.
- Praca ze źródłami, np. statystycznymi, tekstami źródłowymi.
- Formułowanie wypowiedzi ustnej.
- Przygotowanie projektów, referatów, prasówek.
- Aktywności ucznia na lekcjach i w pracy pozalekcyjnej (uczniowie aktywni na lekcji otrzymują punkty za aktywność, punkty takie można również zdobyć za wykonanie zadań dodatkowych zadanych przez nauczyciela - 3 punkty ocena bardzo dobra).
III. NA LEKCJACH WOS-U KONTROLI I OCENIE PODLEGAJĄ:
- Aktywność i zaangażowanie ucznia w czasie lekcji.
- Sprawdziany pisemne.
- Kartkówki.
- Odpowiedzi ustne.
- Referaty.
- Prace domowe.
- Projekty edukacyjne.
- Prasówki
- Inne prace dodatkowe (udział w imprezach szkolnych, konkursach itp.)
IV. OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW (UŁOŻONE W HIERARCHII WAŻNOŚCI):
- sprawdziany pisemne (całogodzinne) – waga 3
- kartkówki, odpowiedzi ustne, projekty – waga 2
- prace domowe, referaty, prasówki, aktywność – waga 1
IV. SPRAWDZIANY ( PRACE KLASOWE):
- Nauczyciel zapowiada sprawdzian pisemny co najmniej 1 tyg. wcześniej.
- Uczeń zobowiązany jest zaliczyć wszystkie przewidziane w danym semestrze sprawdziany.
- Przy nieobecności usprawiedliwionej termin zaliczenia wynosi do 2 tygodni od daty pisaniu sprawdzianu przez klasę. Przy dłuższej absencji ucznia termin zaliczenia materiału uczeń uzgadnia z nauczycielem.
- Jeśli uczeń pracuje niesamodzielnie, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
- Przy nieobecności nieusprawiedliwionej uczeń może być rozliczony na następnej lekcji (formy oceny wybiera nauczyciel).
- Sprawdziany nauczyciel sprawdza w terminie do 2 tygodni. Dopuszcza się przesunięcie terminu zwrotu prac pisemnych w sytuacjach losowych - o czas nieobecności nauczyciela oraz w okresach świąt, ferii.
- Uczeń może poprawić sprawdzian, za który otrzymał ocenę niedostateczną, dopuszczającą i dostateczną w ciągu tygodnia od poznania wyników (w wyjątkowych przypadkach nauczyciel może wydłużyć czas poprawy do dwóch tygodni).
- Poprawa sprawdzianu odbywa się po lekcjach, w terminie uzgodnionym z nauczycielem, uczeń poprawia ocenę tylko jeden raz
- Obydwie oceny (pierwsza i z poprawy) są wpisane do dziennika i brane pod uwagę przy ocenie
V. KARTKÓWKI:
- Nauczyciel ma prawo zrobić„kartkówkę” (do 15 min.) z 3 ostatnich lekcji bez zapowiedzi.
- Każda „kartkówkę” uczeń musi zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od oddania sprawdzonych prac.
- Jeśli uczeń pracuje niesamodzielnie, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
- Uczeń może poprawić ocenę z kartkówki (obowiązują takie same zasady jak w przypadku sprawdzianu).
VI. ODPOWIEDŹ USTNA:
- Zrozumienie tematu.
- Zawartość merytoryczna.
- Argumentacja.
- Wyrażanie sądów.
- Obejmuje 3 ostatnie lekcje.
- Uczeń ma prawo w ciągu semestru zgłosić raz nieprzygotowanie do lekcji. (tzw. X).
- Uczeń może być zwolniony z pytania jeżeli był nieobecny na trzech ostatnich lekcjach. Fakt ten zgłasza nauczycielowi na początku lekcji.
VII. POZOSTAŁE FORMY:
- Projekty edukacyjne, prasówki, referaty uczeń jest zobowiązany wykonać w oznaczonym terminie. Ich nie wykonanie skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
- Uczeń zobowiązany jest odrabiać zadania domowe. 3 – krotny brak zadania skutkuje oceną niedostateczną
VIII. ZASADY OCENIANIA PRAC PISEMNYCH:
a) przy ocenie sumującej przeliczamy ilość punktów na wartości procentowe:
ocena |
% wykonania zadania |
6 |
Ponad 100 |
5 |
100 - 90 |
4 |
89 - 75 |
3 |
74 - 50 |
2 |
49 - 25 |
1 |
24 - 0 |
b) przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
ocena |
% wykonania zadania |
6 |
100 - 90 |
5 |
89 - 71 |
4 |
70 - 55 |
3 |
54 - 40 |
2 |
39 - 20 |
1 |
19 - 0 |
c) przy ocenie kształtującej formułujemy informację zwrotną, która zawiera:
- wyszczególnienie i docenienie pozytywnych stron pracy ucznia
- odnotowanie tego, co wymaga poprawy
- wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić swoją pracę
- wskazówki, w jakim kierunku powinien uczeń dalej pracować, by się rozwijać.
IX. OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE:
Ocena celująca:
- Uczeń charakteryzuje się bogatą erudycyjną wiedzą związaną z tematyką przedmiotu;
- wykazuje szczególne zainteresowania przedmiotem oraz literaturą popularnonaukową i specjalistyczną zgodną z omawianą problematyką na zajęciach.
- Trafnie sytuuje wydarzenia historyczne w czasie i przestrzeni oraz umie prezentować i uzasadnia własne stanowisko.
- Samodzielnie selekcjonuje i interpretuje wydarzenia historyczne oraz źródła historyczne, statystyczne itp.
- Wysnuwa oryginalne wnioski, dokonuje niezależnych ocen.
- Aktywnie uczestniczy w pracach na lekcjach, w kołach zainteresowań.
- Osiąga sukcesy w konkursach
Ocena bardzo dobra:
- uczeń ma bogate wiadomości;
- wykazuje zainteresowanie przedmiotem oraz literaturą popularnonaukową dotyczącą omawianych treści;
- korzysta z różnych źródeł ( prasa, radio, telewizja, Internet) w celu poszerzania wiedzy zdobytej w szkole, czemu daje wyraz na lekcjach oraz w pracach domowych;
- umiejętnie stosuje posiadaną wiedzę w praktyce;
- wykazuje zainteresowanie omawianą tematyką;
Ocena dobra:
- uczeń wykazuje się szczegółową wiedzą pochodzącą ze źródeł podstawowych (lekcja, podręcznik), nabyte umiejętności próbuje stosować w sytuacjach problemowych,
- zna omawianą na lekcjach problematykę oraz w sposób logiczny i spójny ja prezentuje,
- rozumie omawiane treści i potrafi wyjaśnić je innym;
- zajmuje stanowisko w kwestiach spornych, broni swych poglądów na forum klasy;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach;
- poprawnie i sprawnie wykonuje ćwiczenia i zadania;
- umie poprawnie wykorzystać wiedzę zdobytą w praktyce;
- wykazuje zainteresowanie omawiana tematyką;
Ocena dostateczna:
- uczeń wykazuje orientacje w treściach zagadnień opracowanych na lekcji;
- rozumie polecenia i instrukcje;
- zapamiętuje podstawowe treści do danego działu tematycznego i samodzielnie je prezentuje (zapamiętywanie dominuje nad ich rozumieniem);
- umiejętności stosuje tylko w sytuacjach typowych;
- samodzielnie i poprawnie wykonuje proste ćwiczenia;
- uczestniczy w pracach i zadaniach zespołowych;
Ocena dopuszczająca:
- uczeń ma poważne luki w wiedzy i umiejętnościach przewidziane programem;
- częściowo rozumie polecenia nauczyciela;
- zapamiętuje wiadomości konieczne do elementarnej orientacji w treściach danego działu tematycznego i z pomocą nauczyciela potrafi je odtworzyć,
- poprawnie i z pomocą nauczyciela potrafi je odtworzyć,
- poprawnie, z pomocą nauczyciela rozpoznaje, nazywa i klasyfikuje pojęcia, procesy, zjawiska, dokumenty, postacie z życia publicznego itp.;
- współpracuje w zespole przy wykonywaniu zadań;
Ocena niedostateczna:
- uczeń nie opanował materiału w stopniu koniecznym do kontynuowania nauki;
- nie jest przygotowany do uczestnictwa w społeczeństwie obywatelskim w państwie demokratycznym;
- nie odrabia zadań;
- nie wykazuje chęci poprawy oceny
- w sposób błędny i niedojrzały formułuje oceny i wysnuwa wnioski;
- nie posiada umiejętności umiejscawiania w czasie i przestrzeni;
- nie rozumie i nie potrafi wykonać prostych zadań nawet przy pomocy nauczyciela;
- odznacza się brakiem systematyczności i chęci do nauki oraz bierności na lekcji;
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DO POTRZEB PSYCHOFIZYCZNYCH I EDUKACYJNYCH UCZNIÓW NA LEKCJACH WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Nauczyciel na lekcjach dostosowuje formy i metody pracy do indywidualnych potrzeb uczniów zgodnie z zaleceniami zawartymi w opiniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Specyfika potrzeb uczniów |
Formy, metody, sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych |
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
- nie wymagać, by uczeń czytał głośno przy klasie nowy tekst
- dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji
- uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu, instruować lub zalecać przeczytanie tekstu wcześniej w domu
- nie obniżać ocen za błędy ortograficzne i graficzne w zadaniach
- w miarę możliwości dawać więcej czasu na prace pisemne
- w przypadku trudności z odczytaniem pracy odpytać ucznia ustnie
- w uzasadnionych przypadkach pozwalać na wykonywanie prac na komputerze
|
Uczniowie z inteligencją niższą niż przeciętna. |
- zmniejszać ilość, stopień trudności i obszerności zadań
- dzielić materiału na mniejsze partie, wyznaczać czasu na ich opanowanie i odpytywanie wg znanych przez ucznia wymagań
- wydłużać czas na odpowiedź
- wprowadzać dodatkowe środki dydaktycznych np. ilustracje
- odwoływać się do znanych sytuacji z życia codziennego
- formułować pytania w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na przykłady
- często podchodzić do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień
- zezwolić na dokończenie w domu niektórych prac wykonywanych na lekcjach
|
X. SPOSÓB OCENY ŚRÓDROCZNEJ I KOŃCOWEJ:
Ocenę śródroczną ustala nauczyciel uczący na podstawie zdobytych przez ucznia ocen cząstkowych.
Ocenę końcowa ustala się przy uwzględnieniu oceny śródrocznej uzyskanej przez ucznia.
Średnia ważona przy ustalaniu oceny śródrocznej i końcowej:
Poniżej 1,7 - niedostateczny
1,7 – 2,69 – dopuszczający
2,7 – 3,69 – dostateczny
3,7 – 4,69 – dobry
4,7 – 5,0 – bardzo dobry
Powyżej 5,0 i dodatkowe osiągnięcia, sukcesy w konkursach, udział w projektach – celujący
Nauczyciel może podnieść ocenę o 0.25 doceniając wkład pracy ucznia.
XI. SPOSOBY GROMADZENIA INFORMACJI O OSIĄGNIĘCIACH I POSTĘPACH UCZNIÓW.
Nauczyciel na bieżąco odnotowuje w dzienniku lekcyjnym poszczególne oceny uzyskane przez uczniów. Nauczyciel gromadzi pisemne prace uczniów w teczkach prac klasowych, które na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) udostępnia uczniowi lub jego rodzicom.