FORUM ZDROWIA DLA RODZICÓW

 

JESIENNY TRENING NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

Jak znaleźć motywację?

Czy się go obawiać?


Jesień to czas, który najchętniej spędzilibyśmy w domu, pod kocem, pijąc ciepłą herbatę. Trudno jednak w ten sposób zbudować dobrą formę i odporność czy sprawić, że będziemy się czuć w swoim ciele dobrze.

Jesienna aura nie powinna nas odstraszać od aktywności fizycznej.  Jest to okres, gdy wiele osób  niewątpliwie odczuwa gorszy nastrój, spadek motywacji i sił.  Ale pamiętajmy mobilizacja do ćwiczeń pozytywnie odbije się nie tylko na naszym zdrowiu, sylwetce, ale także samopoczuciu.  Ćwiczenia na świeżym powietrzu mogą także pomóc nam uniknąć zachorowań zimą.

Warto wiedzieć, że ćwiczenia w gorszych warunkach doskonale hart uje ciało i umysł. Co więcej, uprawianie sportu jesienią pozwala na odgonienie czarnych myśli i sprawia, że wydzielają się w naszym  organizmie endorfiny. Te hormony szczęścia nie dopuszczają do rozwoju depresji związanej z jesiennymi załamaniami pogody. Aktywność zapobiega także cukrzycy typu II, osteoporozie czy problemom z krążeniem. Jeśli mamy problem ze znalezieniem motywacji, warto wprowadzić zmiany w codziennej rutynie.
Nie ma bowiem złej pogody na trening, trzeba tylko odpowiednio dostosować strój treningowy.

Jeśli pogoda się zmienia, a temperatura spada, to warto po prostu cieplej się ubrać i można spokojnie wyjść na rower czy na spacer. Aby nad l sprawiała nam ta aktywność przyjemność, warto się jednak odpowiednio zabezpieczyć. Pomocne będą nakrycia głowy oraz ochrona rąk i stóp. Warto podkreślić, że już 30 minut spaceru dziennie na świeżym powietrzu powtarzane cztery razy w tygodniu wpływa korzystnie na układ odpornościowy - co jest bardzo ważne w sytuacji jakiej się wszyscy znajdujemy. Korzyści jest jednak znacznie więcej. Zachęcam do spędzania każdego wolnego czasu na świeżym powietrzu.

Pozdrawiam
Piotr Grudysz

  


 

 

  

FORUM ZDROWIA DLA RODZICÓW


BEZ ŚNIADANIA NIE MA NAUCZANIA

JAK POMÓC DZIECKU BYĆ ZDROWYM?

PLANOWANIE POSIŁKÓW – ZASADY I BŁĘDY

RODZICE CZYTAJĄ ETYKIETY

SŁODYCZE? NIE NA ZDROWIE!

SZTUKA PICIA WODY

JEDZ ZDROWO I KOLOROWO

KOLOROWY TALERZ, CZYLI GARŚĆ INFORMACJI O WARZYWACH I OWOCACH

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – WAŻNY ELEMENT ZDROWIA I ROZWOJU DZIECKA

   

 

JAK PRZEKONAĆ DZIECKO DO JEDZENIA WARZYW?


Owoce i warzywa mają tak wielką wartość odżywczą, że nie można ich pomijać w codziennej diecie. Zawierają składniki odżywcze i substancje bioaktywne o działaniu leczniczym, dlatego ich jedzenie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania chorobom, a czasem także ich leczenia.

Dziecko dobrze wie, jakie potrawy lubi jeść i nie jest szczególnie chętne do poznawania nowych smaków. Jeśli chcemy wprowadzić warzywa i owoce do diety naszego dziecka musimy uzbroić się w cierpliwość i wytrwale przestrzegać kilku sprawdzonych zasad:

  1. Nowe warzywa dołączajmy do diety dziecka stopniowo nie więcej niż jedno nowe warzywo podczas jednego posiłku. Jeżeli wprowadzamy ich więcej, dziecko może stracić poczucie bezpieczeństwa i odmówić jedzenia.
  2. Pozwólmy, aby dziecko samo nakładało sobie posiłki na talerz lub zapytajmy ile mamy mu nałożyć. Możliwość wyboru sprawi, że dziecko z czasem samo zacznie chętniej sięgać po nowe smaki.
  3. Pamiętajmy, że większość dzieci, aby przekonać się do nowego smaku, musi spróbować dane warzywo lub owoc co najmniej trzy razy. Dlatego nie martwy się po pierwszej nieudanej próbie. Co jakiś czas wprowadzajmy nowe dania, aż w końcu dziecko zdecyduje się na ich spróbowanie. Namawianie i zmuszanie dziecka do jedzenia warzyw nie przynosi efektów, a jedynie zniechęca do kolejnych prób.
  4. Posiłki powinny być urozmaicone, ładnie podane i kolorowe. Zwiększy to zainteresowanie dziecka jedzeniem i pobudzi jego apetyt.
  5. Zadbajmy o to, aby podczas posiłku panowała miła atmosfera.
  6. Dziecko bardzo chce być traktowane jak dorosły - pozwólmy mu więc, aby sam wybrał warzywa, które chciałby zjeść. Świetnym pomysłem na zachęcenie dziecka do jedzenia warzyw i owoców jest wspólna wyprawa do sklepu po warzywa, a następnie w domu wspólnie z dzieckiem przyrządzanie z nich posiłku dla całej rodziny.
  7. Pamiętajmy, że dzieci najlepiej uczą się przez obserwację. Jeżeli chcemy, aby nasze dziecko jadło warzywa, sami powinniśmy je jeść i dawać dobry przykład, odżywiając się zdrowo. Gdy jemy ten sam posiłek, dziecko czuje się bezpiecznie i ma większą odwagę do próbowania nowych smaków.

Cierpliwie wprowadzając powyższe zasady w życie po pewnym czasie okaże się, że nie musimy już namawiać naszej pociechy do zdrowego jedzenia a warzywa i owoce jako pierwsze zaczną znikać z dziecięcego talerza.

 
 
Gry planszowe karciane łamigłówki HOBBITY.pl