§ 77. 1. Szkoły posiada:
1) sale lekcyjne z niezbędnym wyposażeniem;
2) bibliotekę;
3) pracownię komputerową z dostępem do Internetu;
4) salę gimnastyczną;
5) salę imprez;
6) boisko sportowe przy szkole;
7) plac zabaw;
8) gabinet pedagoga/psychologa;
9) gabinet pomocy przedmedycznej;
10) świetlice szkolne;
11) kuchnię i zaplecze kuchenne;
12) szatnię;
13) stołówkę;
14) pomieszczenia gospodarczo-administracyjne.
§ 78. 1. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w Szkole w pierwszym powszednim dniu września, a kończą się w pierwszy piątek po 20 czerwca. Jeżeli pierwszy dzień września wypada w piątek lub sobotę, zajęcia w szkole rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po dniu pierwszego września.
1) w dni, w których w szkole odbywa się egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej;
2) w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych;
3) w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub potrzebami społeczności lokalnej.
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21:00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa;
2) wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów np. klęski żywiołowe, zagrożenia epidemiologiczne, zagrożenia atakami terrorystycznymi i inne.
1) liczbę oddziałów poszczególnych klas;
2) liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach;
3) szkolne plany nauczania;
4) liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach oraz liczbie godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
5) liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
6) ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
7) liczbę zajęć świetlicowych;
8) liczbę godzin pedagoga, psychologa, biblioteki, logopedy.
1) podziału oddziału, po uprzednim poinformowaniu Oddziałowej Rady Rodziców, lub:
2) zatrudnia asystenta nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w danym oddziale bez dokonywania podziału.
§ 79. 1. W szkole mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne. Innowacją pedagogiczną są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły i efektywności kształcenia.
§ 80. 1. Szkoła Podstawowa Nr 6 im. J. Korczaka w Krośnie może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły lub - za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 81. 1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub dojazd do domu, dla uczniów zwolnionych z zajęć edukacyjnych oraz dla uczniów wymagających opieki pedagogiczno-psychologicznej w szkole funkcjonuje świetlica szkolna.
1) wspomaganie procesu dydaktycznego Szkoły;
2) umożliwienie uczniom odrobienia pracy domowej;
3) upowszechnianie wśród wychowanków zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny;
4) przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym;
5) rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów;
6) wyrabianie u uczniów samodzielności;
7) stwarzanie wśród uczestników nawyków do uczestnictwa w kulturze;
8) przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji.
1) zajęć zaplanowanych w Planie Pracy Świetlicy Szkolnej;
2) zajęć wg indywidualnych zainteresowań uczniów;
3) zajęć utrwalających wiedzę;
4) gier i zabaw rozwijających;
5) zajęć sportowych.
§ 82. 1. Stołówka jest miejscem spożywania posiłków przygotowanych przez firmę zewnętrzną.
1) uczniowie, wnoszący opłaty indywidualnie;
2) uczniowie, których wyżywienie finansuje MOPR lub inni sponsorzy lub organizacje;
3) pracownicy zatrudnieni w Szkole.
§ 83. 1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
§ 84. 1. Kierunki pracy biblioteki:
1) zaspakajanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych uczniów poprzez:
a) udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
b) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
c) tworzenie warunków do posługiwania się technologią informacyjną;
2) podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej poprzez:
a) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
b) realizację zajęć bibliotecznych w ramach edukacji czytelniczej i medialnej,
c) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów,
d) wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się;
3) wspieranie nauczycieli w ich pracy zawodowej i doskonaleniu poprzez:
a) wzbogacanie zasobów biblioteki zgodnie z potrzebami nauczycieli wynikającymi z realizacji podstawy programowej oraz rozwijaniu uzdolnień uczniów,
b) wzbogacanie biblioteki o literaturę pedagogiczną, psychologiczną, wspomagającą
działania Szkoły w realizacji programów wychowawczych i profilaktycznych.
§ 85. Biblioteka posiada regulamin zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły. Określa on warunki korzystania ze zbiorów oraz prawa i obowiązki użytkowników.
§ 86. 1. Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje Dyrektor, który:
1) zatwierdza godziny otwarcia biblioteki;
2) zapewnia odpowiednie pomieszczenia, właściwe wyposażenie i środki finansowe na działalność biblioteki;
3) wydaje decyzje w sprawie przeprowadzenia skontrum zbiorów bibliotecznych.
§ 87. 1. Do zadań nauczyciela biblioteki należy:
1) opracowanie Regulaminu Biblioteki – (korzystania z biblioteki i czytelni oraz stanowisk komputerowych);
2) udostępnianie zbiorów wypożyczalni;
3) prowadzenie działalności informacyjnej;
4) rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się;
5) udzielanie porad w doborze lektury i prowadzenie rozmów z uczniami na temat przeczytanych książek;
6) realizacja zajęć w ramach edukacji czytelniczej i medialnej;
7) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturalną
i społeczną (spotkania, imprezy edukacyjne, konkursy);
8) rozwijanie kultury czytelniczej uczniów i przygotowywanie ich do samokształcenia z użyciem różnych źródeł informacji;
9) prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa: konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze itp.;
10) popularyzacja nowoczesnych możliwości medialnych usprawniających szybkie dotarcie do różnorodnych informacji w bibliotece szkolnej i innych źródłach informacji;
11) wspieranie uczniów mających trudności w nauce poprzez pomoc w poszukiwaniu informacji;
12) gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami szkoły;
13) prowadzenie ewidencji zbiorów;
14) prowadzenie selekcji zbiorów;
15) opracowywanie zbiorów;
16) organizowanie warsztatu działalności informacyjnej;
17) prowadzenie dokumentacji pracy biblioteki, statystyk dziennych i okresowych, pomiar aktywności czytelniczej uczniów;
18) troska o właściwą organizacje, wyposażenie i estetykę biblioteki;
19) doskonalenie warsztatu własnej pracy.
§ 88. 1. Biblioteka realizuje swoje zadania we współpracy:
1) z uczniami:
a) poradnictwo w wyborze literatury,
b) pomoc uczniom w rozwijaniu zainteresowań,
c) pomoc w przygotowywaniu się do konkursów, sprawdzianów,
d) informacja o aktywności uczniów;
2) z nauczycielami:
a) udostępnianie programów, materiałów edukacyjnych,
b) współpracę z nauczycielami w zakresie rozwijania potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów,
c) współdziałanie w tworzeniu warsztatu informacyjnego,
d) zgłaszanie propozycji dotyczących gromadzenia zbiorów,
e) udzielanie pomocy w selekcji zbiorów,
f) współdziałanie w zakresie egzekwowania postanowień Regulaminu Biblioteki,
g) umieszczanie wykazu nowości w pokoju nauczycielskim do wiadomości nauczycieli,
h) współudział w organizacji imprez szkolnych i konkursów;
3) z rodzicami, środowiskiem i innymi bibliotekami:
a) organizowanie imprez w środowisku szkolnym i lokalnym,
b) wypożyczanie książek rodzicom,
c) informowanie rodziców o nowościach wydawniczych, szczególnie dotyczących spraw związanych z wychowaniem i edukacją dzieci,
d) informowanie rodziców o aktywności czytelniczej dzieci,
e) udział w wydarzeniach organizowanych w bibliotekach miejskich (konkursy, wystawy, spotkania z autorami książek).
§ 89. 1. Zespoły nauczycielskie powołuje Dyrektor Szkoły.
1) planowania i organizacji procesów zachodzących w Szkole;
2) koordynowania działań w Szkole;
3) zwiększenia skuteczności działania;
4) ułatwienia wykonywania zadań stojących przed Szkołą i nauczycielami;
5) doskonalenia umiejętności indywidualnych;
6) zapewnienia nauczycielom bezpośredniego wpływu na podejmowane decyzje;
7) doskonalenia współpracy zespołowej;
8) wymiany doświadczeń między nauczycielami;
9) wykorzystania potencjału członków grupy dla poprawy jakości nauczania, wychowania i organizacji;
10) ograniczania ryzyka indywidualnych błędów i pomoc tym, którzy mają trudności w wykonywaniu zadań;
11) zwiększenia poczucia bezpieczeństwa nauczycieli.
§ 90. 1. W Szkole powołuje się następujące stałe zespoły:
1) zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej;
2) zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych;
3) zespół nauczycieli języków obcych;
4) zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno – przyrodniczych;
5) zespół nauczycieli wychowania fizycznego i przedmiotów artystycznych;
6) zespół nauczycieli świetlicy;
7) zespół wychowawczy klas I – III i klas IV - VIII;
8) zespół promocji Szkoły;
9) zespół promocji zdrowia.
1) zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej klas – nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej;
2) zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych – nauczyciele języka polskiego, historii, religii i biblioteki;
3) zespół nauczycieli języków obcych – nauczyciele języków obcych;
4) zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno – przyrodniczych: nauczyciele matematyki, fizyki, chemii, geografii, biologii, przyrody, informatyki;
5) zespół nauczycieli świetlicy - wszyscy nauczyciele prowadzący zajęcia świetlicowe;
6) zespół artystyczno-sportowy nauczyciele przedmiotów: muzyka, plastyka, wychowanie fizyczne, technika.
7) zespół wychowawczy: pedagog, psycholog, wychowawcy klasy, wicedyrektor;
8) zespół promocji zdrowia: nauczyciele wskazani przez Dyrektora Szkoły;
9) zespół ds. promocji Szkoły – nauczyciele wskazani przez Dyrektora Szkoły.
§ 92. 1. Zadania zespołów przedmiotowych:
1) opiniowanie przedstawianych programów nauczania poszczególnych przedmiotów;
2) korelacja międzyprzedmiotowa w zakresie treści kształcenia;
3) ewaluacja programów nauczania i wymagań edukacyjnych po każdym roku szkolnym;
4) wypracowanie zasad dostosowywania form i metod pracy na poszczególnych przedmiotach uczniom o zbliżonych dysfunkcjach i specjalnych potrzebach edukacyjnych;
5) opracowanie harmonogramu badań efektywności kształcenia i osiągnięć uczniów;
6) analiza osiąganych efektów kształcenia i opracowywanie wniosków do dalszej pracy;
7) dobór podręczników obowiązujących w cyklu kształcenia;
8) opiniowanie planów nauczania w cyklu edukacyjnym;
9) opiniowanie eksperymentów pedagogicznych;
10) wymiana doświadczeń pedagogicznych – lekcje otwarte, pokazowe, omawianie scenariuszy zajęć;
11) wewnętrzne doskonalenie;
12) dzielenie się wiedzą uzyskaną podczas różnych form doskonalenia zewnętrznego;
13) doradztwo metodyczne nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie;
14) ewaluacja zasad oceniania, klasyfikowania i promowania; wnioskowanie
o wprowadzenie zmian do Statutu Szkoły w tym zakresie;
15) organizacja konkursów przedmiotowych i interdyscyplinarnych;
16) opiniowanie wniosków nauczycieli o zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu do wyposażenia sal lekcyjnych i pracowni;
17) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, zajęć fakultatywnych;
18) przygotowywanie materiałów na stronę internetową Szkoły;
19) inne, wynikające z potrzeb Szkoły lub na wniosek nauczycieli.
§ 93. 1. Zadania zespołu nauczycieli świetlicy:
1) zapewnienie właściwej opieki uczniom, rozwój ich predyspozycji;
2) opracowanie planu pracy, harmonogramu i organizacji imprez świetlicowych w Szkole;
3) udzielenie pomocy nauczycielom w pracy dydaktyczno-wychowawczej, zwłaszcza przez współdziałanie z nimi w przygotowaniu uczniów do samodzielnej pracy umysłowej i samokształcenia;
4) zgłaszanie i uzasadnianie wniosków o zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu do wyposażenia świetlicy;
5) wymiana doświadczeń pedagogicznych – lekcje otwarte, zajęcia pokazowe, omawianie scenariuszy zajęć;
6) wewnętrzne doskonalenie;
7) dokumentowanie pracy i osiągnięć świetlicy; popularyzacja tych osiągnięć na terenie szkoły i lokalnych mediach;
8) przygotowywanie materiałów na stronę internetową Szkoły;
9) ewaluacja pracy świetlicy.
§ 94. 1. Zadania zespołu artystyczno-sportowego:
1) opracowanie harmonogramu i organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych w Szkole;
2) opracowanie kalendarza zawodów, rozgrywek;
3) opracowanie i aktualizacja wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny szkolne;
4) dokumentowanie osiągnięć sportowych; popularyzacja tych osiągnięć na terenie szkoły, szkolnej witrynie internetowej i lokalnej prasie;
5) opiniowanie zgłaszanych programów nauczania, w tym edukacji zdrowotnej;
6) wypracowanie zasad dostosowywania wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów z dysfunkcjami ruchu, koordynacji ruchowo-wzrokowej, motoryki, zaburzeń somatycznych i innych specjalnych potrzeb edukacyjnych;
7) organizowanie współzawodnictwa międzyklasowego i międzyszkolnego w gminie /powiecie;
8) propagowanie zdrowego stylu życia wśród nauczycieli i uczniów (gazetki, pogadanki, imprezy);
9) wymiana doświadczeń pedagogicznych – lekcje otwarte, pokazowe, omawianie scenariuszy zajęć;
10) wewnętrzne doskonalenie;
11) wnioskowanie o zakup sprzętu sportowego, innych pomocy dydaktycznych.
12) dzielenie się wiedzą uzyskaną podczas różnych form doskonalenia zewnętrznego;
13) doradztwo metodyczne nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie;
14) ewaluacja zasad oceniania, klasyfikowania i promowania; wnioskowanie o wprowadzenie zmian do Statutu Szkoły w tym zakresie;
15) przygotowywanie materiałów na stronę internetową Szkoły;
16) inne wynikające z potrzeb Szkoły lub na wniosek członków zespołu.
§ 95. 1. Zadania zespołu wychowawczego:
1) opracowywanie Programu Wychowawczo- Profilaktycznego na cykl edukacyjny na podstawie diagnozy potrzeb, ewaluacji wcześniej obowiązujących programów, wniosków rodziców i propozycji uczniów, a także analizy sytuacji wychowawczej w szkole;
2) gromadzenie materiałów metodycznych, merytorycznych, „banku scenariuszy” zajęć
z wychowawcą, celem udostępniania ich do przygotowania zajęć;
3) analizowanie szczególnie trudnych przypadków wychowawczych;
4) doskonalenie wewnętrzne zgodnie z potrzebami nauczycieli – wychowawców;
5) wymiana doświadczeń, przykładów „dobrej praktyki”;
6) analiza sytuacji wychowawczych w oddziale na wniosek wychowawcy lub nauczyciela prowadzącego zajęcia w klasie. Opracowanie zaleceń do pracy, sposobów wspólnego oddziaływania dla zespołu nauczycieli uczących w klasie;
7) planowanie i realizacja działań antydyskryminacyjnych, promujących prawa dziecka, zdrowe odżywianie, ochronę środowiska;
8) koordynacja działań profilaktycznych;
9) wspieranie działań Samorządu Uczniowskiego, Klubu Wolontariatu;
10) opracowanie harmonogramu uroczystości, apeli, imprez kulturalnych, planu wycieczek;
11) koordynacja pracy zespołów dydaktyczno-wyrównawczych, kółek zainteresowań celem umożliwienia wzięcia udziału wszystkim chętnym uczniom oraz zapewnienia wsparcia wszystkim uczniom objętym pomocą psychologiczno - pedagogiczną;
12) ocena sytuacji wychowawczej w szkole po każdym okresie nauki; przygotowanie we współpracy ze szkolnym pedagogiem raportu z dokonanej oceny na potrzeby Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
13) udział w postępowaniach mediacyjnych w sytuacjach konfliktowych, zwłaszcza
w relacjach wychowawca – rodzic;
14) korelowanie planowanych badań edukacyjnych w poszczególnych klasach;
15) opiniowanie wniosków nauczycieli o wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”;
16) opiniowanie wniosków nauczycieli, specjalistów o skierowanie ucznia na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej;
17) przygotowywanie materiałów na stronę internetową Szkoły;
18) inne, zgodnie z potrzebami Szkoły lub na wniosek członków zespołu.
§ 96. 1. Zespół promocji zdrowia:
1) opracowanie planów promocji zdrowia na rok szkolny z uwzględnieniem przeprowadzanch przez zespół diagnoz;
2) organizowanie imprez związanych z promocją zdrowia, włączanie się w działania samorządu, wolontariatu, świetlicy związane z promocją zdrowia;
3) włączanie się w działania profilaktyczno-wychowawcze – realizacja programów edukacyjnych;
4) rozwijanie aktywności fizycznej uczniów;
5) współpraca z pielęgniarką szkolną, PCK, Sanepid-em i innymi imstytucjami promujacymi zdrowie;
6) przygotowywanie materiałów na stronę internetową Szkoły;
7) inne, zgodnie z potrzebami szkoły lub na wniosek członków zespołu.
§ 97. 1. Zespół ds. promocji Szkoły:
1) promowanie szkoły w środowisku lokalnym;
2) upowszechnianie osiągnięć szkoły, sukcesów uczniów i nauczycieli;
3) przekazywanie rzetelnych i obszernych informacji o Szkole;
4) kreowanie i podtrzymywanie pozytywnego wizerunku Szkoły;
5) promocja zewnętrzna Szkoły;
6) rozwijanie aktywności szkoły na zewnątrz;
7) prowadzenie: witryny internetowej Szkoły, kroniki szkolnej, księgi sukcesów;
8) nadzór nad stroną www – czuwanie nad bieżącym wprowadzaniem materiałów na stronę;
9) eksponowanie osiągnięć placówki;
10) współpraca z mediami;
11) bogacenie wyposażenia, bazy Szkoły;
12) dbałość o wygląd zewnętrzny i wewnętrzny Szkoły (tablice na szkolnych korytarzach);
13) eksponowanie osiągnięć Szkoły i uczniów na korytarzach szkolnych, nadzór nad wystrojem szkolnych korytarzy.