Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie!
W naszej szkole funkcję psychologa szkolnego pełni Pani mgr Marlena Orlińska
Godziny pracy:
Czwartek: 8:00 – 13:30
Piątek: 8:00 – 14:30
Zapraszam Cię do mojego gabinetu, jeśli:
Oferuję również rozmowy wspierające dla rodziców. Spotkania dotyczą:
Zapraszam serdecznie!!!
mgr Marlena Orlińska
SPECJALISTYCZNE WSPARCIE DLA DZIECI, MŁODZIEŻY ORAZ RODZIN
Od dnia 04.05.2020r. swoją działalność rozpoczyna Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej Dzieci i Młodzieży.
Placówka oferuje pomoc doraźną oraz terapię długoterminową dzieciom i młodzieży do 21 roku życia. Pomoc udzielana jest przez wykwalifikowanych terapeutów środowiskowych, psychologów i psychoterapeutów.
Porady są bezpłatne (w pełni refundowane przez NFZ, nie potrzebne jest skierowanie od lekarza rodzinnego). Ośrodek oferuje teleporady, a także porady w placówce – z zachowaniem obowiązujących procedur bezpieczeństwa.
Rejestracja: pon.-pt. od 8:00-12:00
Tel. 13-43-97-166
Adres: SPECMED ul. Grodzka 47a 38-400 Krosno
Z pomocy psychologiczno-pedagogicznej można także skorzystać w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych, które w obecnej sytuacji pełnią dyżury telefoniczne. Więcej informacji:
https://www.ko.rzeszow.pl/_na_glownej/dyzury-telefoniczne-w-zakresie-pomocy-psychologiczno-pedagogicznej-swiadczone-przez-psychologow/
TRUDNE EMOCJE U DZIECI I MŁODZIEŻY – JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ?
Czym tak właściwie są trudne emocje?
Najprościej można je wyjaśnić jako te, które wywołują dyskomfort, są nieprzyjemne, przyczyniają się do odczuwania napięcia w ciele. Najczęściej są wynikiem przykrych doświadczeń życiowych. Do trudnych emocji można zaliczyć: smutek, złość, lęk, wstyd, zazdrość. Wymienione emocje należą do tzw. podstawowych, pierwotnych, a więc towarzyszą człowiekowi od narodzin. Każda z tych emocji ma swoją określoną funkcję, zatem nie można stwierdzić, że są one „złe”. Ważne jest jednak, aby dana emocja nie wykraczała poza pewną normę. Jako przykład skupmy uwagę na złości. Złość jest pierwotną emocją, której celem jest przetrwanie. Pojawia się po to, aby usunąć przeszkodę i poradzić sobie z nią. Jednak niekontrolowana złość prowadzi do agresji, czyli wykracza poza normę. Agresja nie jest społecznie akceptowana i nic w tym dziwnego, ponieważ agresywne zachowanie sprawia cierpienie osobie, do której jest ono skierowane i krzywdzi samego nadawcę tego zachowania (działanie autodestrukcyjne).
Dlaczego tłumimy emocje i jakie są tego konsekwencje?
W obecnych czasach istotne znaczenie na nasze zachowanie odciska „kultura wpływu”. Człowiek podświadomie dąży do kontroli każdego aspektu swojego życia (rodzina, praca, zdrowie, relacje z innymi). Dotyczy to także emocji. Kontrolujemy je, ponieważ boimy się odrzucenia. Jeśli na jakieś zdarzenie czy osobę zareagujemy złością, automatycznie pojawia się obawa, że inna osoba negatywnie nas oceni, a to pociągnie za sobą odrzucenie. Ile razy sami słyszeliśmy od swoich rodziców, czy nawet sami mówimy do własnych dzieci: „Nie płacz, nic się nie stało”, „Grzeczne dziewczynki nie złoszczą się”, „Chłopcy nie płaczą, ponieważ są dzielni”? Mówiąc tak, nie mamy nic złego na myśli, jednak warto wziąć pod uwagę skutki takich komunikatów. Dziecko słysząc wielokrotnie taki komunikat obawia się, że kiedy znowu zacznie płakać, zawiedzie swojego rodzica. Prowadzi to do odczuwania przez niego wstydu, poczucia winy, a także pojawia się brak pewności, czy na pewno może liczyć na wsparcie u rodzica. Pierwszą płaszczyzną, na której dziecko uczy się sposobu radzenia z emocjami jest najbliższe otoczenie, czyli rodzina, a później szkoła.
Jak radzić sobie z trudnymi emocjami – wskazówki dla dzieci i młodzieży
W powyższym przykładzie trudną emocją jest złość, ale schemat działania dotyczy wszystkich trudnych emocji. Warto pamiętać, że dla dzieci i nastolatków bardzo ważne jest wsparcie od najbliższego otoczenia. Dlatego poświęćmy chwilę na wysłuchanie. Nie przerywajmy, gdy dziecko do nas mówi. Bądźmy cierpliwi i spróbujmy postawić się na jego miejscu.
Psycholog szkolny
mgr Marlena Orlińska
Na podstawie: https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21199-jak-radzic-sobie-z-trudnymi-emocjami-przewodnik-dla-mlodziezy
JAK DBAĆ O POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI U DZIECKA?
Czym jest poczucie własnej wartości?
Poczucie własnej wartości oznacza postawę wobec siebie, osobistych umiejętności i osiągnięć. Ma istotne znaczenie dla psychicznego dobrostanu. Ważnym składnikiem wysokiego poczucia własnej wartości jest udzielenie sobie prawa do bycia szczęśliwym. Bez tego człowiek wykazuje agresję, wchodzi w niewłaściwe relacje, boi się zmian oraz nie podejmuje życiowych wyzwań. Człowiek z wysokim poczuciem własnej wartości wie, że ma pełne prawo do miłości i szacunku. Zna swoje mocne strony, ale wie także, że nie jest idealny i może popełniać błędy. Wysokie poczucie własnej wartości sprawia, że człowiek jest pewien, że może być szczęśliwy. Podejmuje decyzje, które są zgodne z jego wartościami i przekonaniami.
Dlaczego poczucie własnej wartości jest ważne w życiu dziecka?
Jak rodzic może pomóc dziecku wzmocnić jego poczucie wartości?
Marlena Orlińska – psycholog szkolny
Źródło:
McKay, M., Fanning, P. (2004). Poczucie własnej wartości. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Tuchowska, M. (2019). Jak wzmacniać poczucie wartości u dzieci.
https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/jak-wzmacniac-poczucie-wartosci-u-dzieci
Kwaśny, A. (2013). Jak budować poczucie własnej wartości u dziecka? Scenariusz spotkania edukacyjnego. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.